Keski-Pohjanmaan seurakuntien IT-aluekeskus aloitti toimintansa

Kokkolan ja Kalajoen rovastikunnan sekä Raahen ja Siikasalon seurakuntien yhteinen Keski-Pohjanmaan IT-aluekeskus aloitti toimintansa 1. helmikuuta. Keskus vastaa alueensa 19 seurakunnan tietotekniikkapalveluista.

Aluekeskuksella on neljä päätoimista IT-asiantuntijaa: Merja Heikkinen, Hannu Mikkola, Markus Päivärinta ja Markus Tuomi. Heistä Tuomi toimii tiimin vastaavana työntekijänä.

Hallinnoivana isäntäseurakuntana on Ylivieska ja aluekeskuksella on oma johtokunta. Työt alkavat seurakuntien IT-ympäristön kartoituksella, yhteisen palvelinalustan rakentamisella ja toimialueen luomisella. Viime syksyn ajan seurakunnat ovat valmistautuneet yhteiseen aluekeskusaikaan MPLS-yritysverkon rakennushankkeella verkko-operaattorina toimivan PPO Palvelut Oyn kanssa.

Keski-Pohjanmaan IT-aluekeskus on yksi 16 valtakunnan alueella toimivasta aluekeskuksesta. Jokaisen seurakunnan on käytännössä kuuluttava johonkin aluekeskukseen tietotekniikkapalveluidensa turvaamiseksi.