Tiina ja Maarit aloittivat vakituisina lastenohjaajina

Jokainen kerho on erilainen

Uusia kasvoja Tiina Hannula ja Maarit Verronen eivät Ylivieskan seurakunnan lapsityössä ole. Kummallakin on takana jo useampia tuurauksia, joten päiväkerhon ja perhetyön kuviot ovat jo tulleet tutuiksi. Tänä syksynä he ovat aloittaneet kuitenkin vakituisissa lastenohjaajan toimissa. Kummatkin ovat valmistuneet aikoinaan Kalajoen opiston lastenohjaaja-linjalta.
Molempien ammatinvalintaan vaikutti kiinnostus lapsiin. Heidän kanssaan on mukava touhuta kaikennäköistä. Lapset ovat olleet aina lähellä sydäntä.

Lasten hartaus kerrotaan

Seurakunnan lapsityön päätoimintamuotoja ovat päiväkerho- ja perhetyö. Työ on antoisaa, sillä jokainen kerho on erilainen. Hyvänä haasteena he kokevat myös kristillisen kasvatuksen antamisen. Hartaushetki on kerhon tärkein osa, joka seurailee kirkkovuoden aiheita lasten kielellä. Kristillinen sanoma ei ole kynnys, päinvastoin, sillä Tiina ja Maarit ovat kokeneet vanhempien olevan tyytyväisiä seurakunnan kerhoissa annettavasta kristillisestä kasvatuksesta. Hartaushetket ovat kerrontaa, jota usein harjoitellaan sunnuntai-iltaisin kotona oman perheen kanssa.

Kiire näkyy lapsissa

Lapsityö on suunnittelua ja toteutusta. Työssä parasta ovat lapset ja työn haasteellisuus. Tämän päivän lapsista näkyy valitettavasti usein kiire levottomuutena sekä sylin ja läheisyyden kaipuuna. Myös kuuntelevat korvat ovat työssä tärkeitä. Lasten levottomuus tahtoo tarttua. Siksi kerhot sisältävät reipasta toimintaa, jonka jälkeen on helpompi keskittyä kuuntelemiseen. Loppusatu kruunaa kerhohetket. Silloin hiljaisuus on käsin kosketeltavaa.

Perhe voimanlähteenä

Tiina ja Maarit odottavat työtovereilta, luottamushenkilöiltä ja seurakuntalaisilta avoimuutta ja yhteistyökykyä. Voimanlähteinä vapaa-aikana molemmilla on oma perhe ja sen kanssa touhuaminen. Verrosen perhe suuntaa usein joko asuntovaunulle tai isännän mukana moottoriurheilun pariin, jossa tarvitaan ruuanlaittajaa ja henkistä tukea. Tiinan harrastukset ovat perhetouhujen lisäksi lukeminen, käsityöt ja lenkkeily. Oopperaa nämä lastenlaulujen ystävät eivät erityisemmin rakasta, mutta suomipoppi sopii mainiosti.