Oulaisten Nuorisokuoro ja Vox Ardens-kuoro pääsiäisviikolla Hetan Musiikkipäiville – lähtökonsertit palmusunnuntaina Ylivieskassa ja Oulaisissa

Stabat Mater kirkossa
Tapani Tirilän johtamat Oulaisten Nuorisokuoro ja Laaksojen Kamarikuoro Vox Ardens konsertoivat palmusunnuntaina 28.3. Ylivieskan kirkossa klo 14.00 ja Oulaisten kirkossa klo 18.00. Pääteoksena kuullaan italialaisen barokkisäveltäjä Giovanni Battista Pergolesin Stabat Mater-teos. Solisteina laulavat oman alueen solistit, sopraano Anu Mattila ja altto Sirpa Kurra. Säestyksestä vastaa oululainen kansainvälisesti aktiivisesti konsertoiva harmonikkataiteilija Timo Kinnunen. Stabat Mater käsittelee Marian kärsimystä Jeesuksen ristiinnaulitsemisen aikana. Pergolesi syntyi v. 1710. Vuoden 1736 alussa hän muutti fransiskaaniluostariin Pazzuoliin ja jätti maallisen omaisuutensa ainoalle sukulaiselle, tädilleen. Luostarissa ollessaan hän sävelsi Stabat Mater-teoksen. Pergolesi kuoli samana vuonna. Teoksen osat lauletaan latinaksi, mutta kuulijat saavat suomennokset seurattavakseen.  Konsertin pääteoksen lisäksi kuullaan Javier Buston, Franz Bieblin, Sergei Rachmaninovin ja Ambrož Čopin teoksia. Konsertti päättyy venäläisen Nikolai Kedrovin säveltämään Herran rukoukseen ja Zoltán Kodályn Iltalauluun. Palmusunnuntain konsertit ovat jo 41. kertaa järjestettävien Hetan Musiikkipäivien lähtökonsertteja ja johdattelevat pääsiäisviikon tapahtumiin. Kuorot solisteineen ja säestäjineen konsertoivat kiirastorstai-iltana Enontekiön kirkossa ja pääsiäissunnuntaina Haaparannan kirkossa. Pääsiäisviikon lauantaina kuullaan Oulaisten Nuorisokuoroa ja Vox Ardens-kuoroa Levin hiihtokeskuksen Marian kappelissa Kittilässä ja lisäksi on muita pienempiä esiintymisiä Enontekiöllä.