Säästöbudjetin ansiosta ylijäämäinen tilinpäätös

Uutinen kirkkoneuvoston kokouksesta 31.3.2010:

Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvosto hyväksyi kiitollisin mielin vuoden 2009 toimintakertomuksen sekä tilinpäätöksen allekirjoitettavaksi ja tilintarkastajien tarkistettavaksi sekä kirkkovaltuuston vahvistettavaksi. Kiitollisuuteen syynä on lähes 85.000 euron ylijäämä. Kirkkoneuvosto antoi vuoden 2008 syksyllä työaloille erittäin tiukan budjettiraamin, johon työalat vastasivat säästöbudjetilla. Nyt tuo säästölinja näkyy tilinpäätöksessä jopa niin, että toimintakatteen alijäämä jäi 150.000 euroa budjetoitua pienemmäksi. Vuosikate parani edellisvuodesta ja oli 380.000 euroa. Henkilöstökulut pysyivät edellisen vuoden tasolla ja olivat 2,135 miljoonaa. Käyttötalous toteutui hyvin, tuotot ylittivät budjetoidun ja verotulotkin kasvoivat vielä edellisestä vuodesta 1,2 % ja olivat 3,278 miljoonaa.

Seurakunta toteutti viime vuonna yhden historiansa merkittävimmistä rakennushankkeista toimitalo Pietarin valmistuttua lokakuussa Kalajoen varteen. Rakennuskustannukset pysyivät budjetoidussa ja olivat 4,967 miljoonaa. Lainataakka kasvoi vuoden lopussa limiittiluottojen kanssa reiluun 5 miljoonaan. Toimintapuitteet ovat kuitenkin nyt pitkäksi aikaa erinomaiset seurakuntatyön toteuttamiselle.

Kirkkoneuvosto hyväksyi nuorisotyönohjaaja-lähetyssihteeri Henri Oksasen irtisanoutumisen virastaan. Oksanen siirtyy pääsiäisen jälkeen Raahen seurakunnan lähetys- ja kansainvälisen työn sihteeriksi. Täyttämättä olevien diakonian ja nuorisotyön virkojen hoitamista päätettiin jatkaa määräaikaisesti syksyyn saakka osa-aikaisella (70 %) sijaisjärjestelyllä.

Neuvosto hyväksyi Ylivieskan seurakunnan hallinnoiman Keski-Pohjanmaan IT-aluekeskuksen työntekijöiden työsopimukset, palkkojen vaativuusryhmät ja toimipisteet. Työntekijöillä on jatkossa lounassetelimahdollisuus, jos he eivät voi käyttää seurakunnan omaa työpaikkaruokailua.

Kirkkoneuvosto hyväksyi laadittavaksi sopimukset yhteistyöstä Suvannolla sijaitsevan tunnustuksettoman hautausmaan käytöstä kiinnostuneiden rovastikunnan seurakuntien kanssa. Myös seurakunnan vakuutusten kilpailuttaminen päätettiin asettaa valmisteluun.