Kalajoen rovastikunnan yhteistyö Tulevaisuus-työryhmän selvitettäväksi

Vt. kirkkoherra Mika Katajamäki muistutti Kalajoen rovastikuntakokouksen alkuhartaudessa Haapajärvellä, että me ihmiset emme katso enää kauas vaan liian lähelle, hetkelliseen. ”Tehtävämme seurakunnissa on saada ihmiset katsomaan eteenpäin ja kauemmas, taivaaseen saakka. Meidän ja Pyhän Hengen tehtävänä on taistella haalistumista ja näköalattomuutta vastaan”, muistutti Katajamäki.

Seurakunnilla keskitetty tietotekniikkapalvelu
Keski-Pohjanmaan IT-aluekeskuksen vastaava it-asiantuntija Markus Tuomi antoi rovastikuntakokoukselle tietopaketin aluekeskuksen toiminnasta. Aluekeskus vastaa alueensa seurakuntien tietotekniikkapalveluista. Kokkolan ja Kalajoen rovastikuntien sekä Raahen ja Siikasalon seurakuntien yhteinen Keski-Pohjanmaan IT-aluekeskus aloitti virallisesti helmikuun alusta. Kirkossa on yhteensä 13 IT-aluekeskusta. Aluekeskuksen tehtäviin kuuluu mm. seurakuntien työasemien hallinta ja etähallinta, yhtenäinen tietoturvakäytäntö, puhelintuki ja ohjelmistojen keskitetty asennus ja hallinta. Parhaillaan aluekeskuksessa on menossa seurakuntien liittäminen kirkon yhteiseen toimialueeseen. Edellytyksenä liittämiseen on seurakunnan liittyminen yhteiseen MPLS-yritysverkkoon. Palvelinalusta saatiin valmiiksi huhtikuun lopussa. Testauksen jälkeen on tehty jo ensimmäisen seurakunnan siirto kirkon toimialueelle.

Terveisiä Turusta
Kirkolliskokousterveisiä rovastikuntakokoukselle toi alueen ainoa kirkolliskokousedustaja Martti Murtoperä. Samaa sukupuolta olevien parisuhteiden rekisteröimisasia sekä henkilöstö- ja taloushallinto –hanke (HeTa) puhuttivat kokouksessa eniten. Murtoperä kiitteli piispojen laatimaa selvitystä parisuhdelain seurauksista kirkossa, joka selventää perusteellisesti kirkon suhdetta rekisteröidyn parisuhteiden siunaamiseen. Osa piispoista pitää siunaamista mahdollisena, osa ei. Yhtä mieltä piispat ovat kaikkien ihmisten ihmisarvosta sukupuolesta ja sukupuolisuuntautumisesta riippumatta. Papin on oltava valmis asettumaan kaikissa tilanteissa ihmisen rinnalle. Omantunnonvapautta tulee kunnioittaa molemmin puolin. Piispainkokouksen selvityksen mukaan tarvitaan pastoraalinen ohje vapaasta rukouksesta niitä tilanteita varten, jolloin parisuhteensa rekisteröityneet pyytävät siunausta. Asia meni vielä perustevaliokunnan jatkovalmisteluun.

Kirkolliskokous päätti kirkkolainmuutoksista, jotka mahdollistavat kirkon henkilöstö- ja taloushallinto –hankkeen toteuttamisen vuoteen 2017 mennessä. Päätös tarkoittaa kirkon oman HeTa-palvelukeskuksen perustamista hoitamaan keskitetysti seurakuntien henkilöstö- ja taloushallinnon tehtäviä. Tavoitteena on seurakuntien nykyisen taloushallintohenkilöstön siirtyminen pääosin perustettavan palvelukeskuksen palvelukseen. Siirtyvälle henkilöstölle mahdollistetaan etätyömahdollisuus omalta alueelta. Kalajoen rovastikunnan hyväksi koettua yhteistyötä taloushallinnossa jatketaan ja kehitetään edelleen päätöksestä huolimatta, koska seurakunnissa tarvitaan jatkossakin taloushallinnon osaamista.

Tulevaisuus on yhteistyötä
Nivalan seurakunta toi rovastikuntakokoukselle aloitteen seurakuntien yhteistyön edelleen kehittämisestä perustamalla lääninrovastin johtama Tulevaisuus-työryhmä. Aloite sai kokouksen kannatuksen ja työryhmä perustettiin yksimielisesti. Sen tehtävänä on selvittää perusteellisesti, oma-aloitteisesti ja ennakkoluulottomasti seurakuntien yhteistyön mahdollisuuksia kartoittamalla myös olemassa olevat yhden seurakunnan ja seurakuntayhtymän mallit. Työryhmään valittiin lääninrovasti, kirkkoherra Rauli Junttila Kalajoelta, kirkkoherra Martti Viljanen Nivalasta, kirkkoherra Mauno Soronen Haapavedeltä, talouspäällikkö Mervi Heikkilä-Matinlauri Oulaisista, johtava nuorisotyönohjaaja Kati Marjakangas Ylivieskasta sekä luottamushenkilöedustajina Marja Kantola Haapajärveltä ja Antti Tornberg Pyhäjoelta.

Diakonia-alan opiskelijoille toivotaan kesätöitä
Kalajoen rovastikunnan diakoniatoimikunta esitti rovastikuntakokoukselle, että seurakunnissa palkattaisiin diakoniaopiskelijoita kesäajan sijaisiksi. Tavoitteena on diakonia-alan opiskelijoiden rohkaiseminen kirkon töihin. Myös tähän aloitteeseen rovastikuntakokous otti myönteisen kannan ja päätti viedä asiaa eteenpäin seurakunnissa.