Seurakunnan iltapäiväkerho 35 vuotta

olet ollut pieni.
Tule mukaan leikkeihin,
suojaa koulutieni"

...Koulusta lasten matka jatkuu seurakunnan iltapäiväkerhoon, joka on toiminut lokakuusta alkaen uudessa Toimitalo Pietarissa.
   Iloinen reppuselkäisten koululaisten joukko lähestyy Pikku-Pietaria kaunista koivukujaa pitkin. Koulupäivän aikana kertyneet tärkeimmät kuulumiset kerrotaan jo eteisen ovella, jossa ohjaaja on ottamassa lapsia vastaan. Muutamat lapset ovat poimineet tien varrelta voikukkia äidille vietäväksi. Lapset iloitsevat lämpimistä ilmoista ja pian alkavasta kesälomasta. Vielä vähän aikaa käydään koulua ja ollaan iltapäiväkerhossa, joka tarjoaa pienille koululaisille turvallisen paikan koulupäivän päätyttyä. Lapset voivat valita tekemisensä mielenkiintonsa mukaan. Mielipuuhia on monenlaisia. Suosituimpia ovat majojen rakentaminen ja sählyn peluu riemunkiljahduksineen. Usein myös askartelut ja pelit kiinnostavat, Afrikan tähden etsiminen on mieluista puuhaa. Leikin tiimellyksestä lapsia kannustetaan tekemään koulutehtävänsä. Hartaushetkeen hiljennytään kerran viikossa. Kristillinen kasvatus on pohjana kaikelle toiminnallemme. Yhdessä opettelemme ottamaan toiset huomioon, myös välipalan aikana.
   Pikku-Pietarin piha antaa lapsille mahdollisuuden kokea liikunnan riemua ja toteuttaa omatoimista tekemistä. Lapset ovat rakentaneet mahtavia tulivuoria ja komeita hiekkalinnoja. Pihaleikkien jälkeen on hyvä rauhoittua satuhetkeen.
   Jokainen lapsi saa olla vuorollaan erityisasemassa toimiessaan "Viikon Henkilönä". Tämä on ollut niin mieluista, että nyt keväällä jokainen on halunnut olla vielä "Päivän Henkilö".
   Toiminta-ajatukseemme sopii Lasten virren sanat: "Kun on toisessa kädessä Jumala ja toisessa olet sinä, niin me voimme yhdessä oppia elämään ihmisinä.
    Juhlimme torstaina 27.5. perhepiirissä Koululaisten iltapäiväkerhotoimintaa, jota Ylivieskan seurakunta ja kaupunki ovat yhteistyössä ylläpitäneet 35 vuotta.

Maritta Haikola ja Elsa Tuppela