Jaakko Löytty & Tre: Taivaallisia näkyjä ja juurimusisointia

Maanantai-iltana 20.9. kuullaan Ylivieskan kirkossa Jaakko Löytty TRE kirkkokonsertti, joka on osa yhtyeen konserttikiertuetta. Konsertin järjestää Keski-Pohjanmaan partiotuki ry toimintansa tukemiseen. Keski-Pohjanmaan partiotuki ry ylläpitää Kannuksessa sijaitsevaa leirikeskus Partiojylhää alueen partiolaisten käyttöön. Konsertin isäntänä toimii Ylivieskan partiolippukunta  Viessojat ry.

Jaakko Löytty on tehnyt lauluntekijänä lähes 40 vuoden uran, julkaissut liki 30 levyä sekä jättänyt lähtemättömän jäljen Suomen kirkolliseen ja musiikkielämään.

Esiintyessään missä tahansa kirkossa Jaakko Löytty kokee olevansa kyseisen seurakunnan työntekijä. Jaakko haluaa olla vain osa seurakuntien perustyötä ja tuomassa niiden elämään sitä, mitä hänellä on annettavanaan. Muusikko muistuttaa, että ensisijaisesti kirkko ei ole konserttisali. Hän toivoo kirkkoon tultavan menneiden sukupolvien "pipa pois päästä" -asenteella - tarjolla saattaa olla taivaallisia näkyjä ja armon vilauksia.

Konsertissa Jaakko laulaa sekä soittaa kitaraa ja huuliharppua. Hänen loistavaan Tre-yhtyeeseensä kuuluvat Mikko Löytty (kontrabasso) ja Seppo Rauteva (rummut, lyömäsoittimet). Juurimusiikin pitkän linjan ammattilaiset ovat soittaneet vuosia yhdessä. Heidän maanläheinen musisointinsa käy kuin ajatus, tahi leikki, ja on nautittava kokemus. Parhaimmillaan se on vakavamielistä leikittelyä äänillä ja rytmeillä.

Konsertissa on useita yhteislauluja, joiden sanat löytyvät käsiohjelmista. Viimeistään ylimääräisenä kuullaan monille tärkeä "Kahden maan kansalainen", josta on tullut jo lukemattomien suomalaisten uusi ykkösvirsi; uusi "Jumala ompi linnamme".