Vaalikone auttaa oman ehdokkaan löytämistä

Ylivieskan seurakunnan 48 ehdokkaasta vaalikoneella on käynyt vastaamassa 27. Kaikki ehdokkaat eivät valitettavasti ehtineet määräaikaan mennessä vastauksia antaa syyslomareissun tai muun syyn vuoksi, sillä vastausaikaa oli vain noin viikko. Äänestäjiä vaalikoneella on käynyt tiistaiaamuun 2.11. mennessä  446.
   Vaalikoneen tilastot kertovat mm. sen, että lähes puolet (12) ehdokkaista ei koe kuuluvansa mihinkään herätysliikkeeseen, kun taas vaalikoneella käyneistä äänestäjistä yli puolet ei tunne herätysliikesidonnaisuutta. Ehdokkaiden ja äänestäjien raamatuntulkintanäkemyksissä on enemmistönä  Jumalan sanaa vertauskuvallisesti tulkitsevia. Kirjaimellisesti Raamatun sanaan uskovia ehdokkaita on enemmän kuin hyviä elämänohjeita oman elämänsä pohjaksi ammentavia. Äänestäjien kohdalla suhde on toisinpäin. Rekisteröityjen parisuhteiden siunaamista ja rukoushetkeä kannattaa yhteensä enemmistö sekä ehdokkaista että äänestäjistä. Kaikki vaalikoneella vastanneet ehdokkaat sallivat kristillisen uskon opettamisen kouluissa ja päiväkodeissa. Myös äänestäjät ovat tässä kysymyksessä yksimielisimpiä, sillä vain 7 % kieltäisi opetuksen.
   Seurakuntavaalien ennakkoäänestys on käynnistynyt vilkkaasti Ylivieskassa. Tiistai-iltaan 2.11. mennessä äänestämässä on käynyt 429 seurakuntalaista.
    Seurakuntavaaleista lisää myös Ylivieskan seurakunnan Facebook-ryhmässä. Vaalikone löytyy osoitteesta seurakuntavaalit.fi/vaalikone.