Kirkkoneuvostolta esitys alustavasta seurakunnan rakennusaikataulusta

Ylivieskan kirkkoneuvosto päätti järjestää kirkkovaltuuston iltakoulun seurakunnan rakennushankkeesta keskiviikko-iltana 14. maaliskuuta. Tarkoituksena on antaa mahdollisimman paljon tietoa hankkeesta ja vaihtoehdoista sekä tarjota keskustelumahdollisuus päätöksenteon pohjaksi.

Alustava rakennusaikataulu

Kirkkoneuvosto teki kirkkovaltuustolle esityksen alustavasta rakennusaikataulusta. Suvannon hautausmaan huoltorakennuksen suunnittelu ja rakentaminen on tarkoitus aloittaa mahdollisimman pian ja toteuttaa jo tämän vuoden aikana. Nykyiset huoltotilat sijaitsevat Heikkilän pappilan navetassa ja ne on tarkoitus purkaa loppuvuodesta keväällä 2008 alueelle alkavan uuden toimitalon rakennushankkeen tieltä. Uuden toimitalon tilatarvekartoitus on jo tehty ja arkkitehti on todennut Heikkilän alueen soveltuvan hyvin toteuttamiselle. Suunnittelijat on tarkoitus valita kevään aikana ja urakoitsijat loppuvuodesta. Rakennustyöt valmistuisivat kesäksi 2009. Seurakuntakoti Marian tutkimuksia jatketaan kellarin osalta, jonne on tarkoitus rakentaa keittiö- ym. henkilökunnan sosiaalitilat kevään aikana sekä korjata materiaalitutkimuksissa esiin tulleet mikrobiongelmat sakastipäädystä. Marian lämpövuotojen korjaus ajoitettaisiin loppuvuoteen. Myös Törmälässä tehtäisiin vielä kevään aikana ilmamittauksia. Toimitalon Pietarin hyötyosien purku suoritettaisiin loppukeväästä Varsinainen purkutyö annettaisiin urakkakilpailun perusteella toteutettavaksi alkukesästä.

Marian lisätutkimuksista tuloksia

Seurakuntakoti Marian lisänäytteistä on tulleet tulokset ja selostus. Näytteitä otettiin kuusi ja suuri mikrobikasvusto löytyi seurakuntasalin päädyssä olevasta toimituskappeliosasta, varaston lattiasta. Ilman korjausta päädyn tiloja ei tulisi käyttää pysyvinä työpisteinä. Lyhytaikaiseen käyttöön kysytään terveysalan asiantuntijoiden mielipidettä. Mikrobitarkastelun pohjalta Marian yläpohja ei edellytä korjauksia, mutta aikaisempien lämpökuvauksen ja tiiveysmittausten perusteella lisäeristystarvetta on.

Seurakuntien kimppaverkko laajenee

Seurakuntien alueellinen tietohallinnon kimppaverkko laajenee. Kirkkoneuvosto hyväksyi yhteistyön laajennuksen Vetelin seurakunnan kanssa maaliskuun alusta. Verkkoon kuuluvat Kalajoen rovastikunnan seurakuntien lisäksi myös seitsemän Kokkolan rovastikunnan seurakuntaa. Yhteistyö koskee tällä hetkellä taloushallinnon ja virustorjunnan sovelluksia.

Edustajavalintoja

Kirkkoneuvosto valitsi kansainvälisen työn neuvotteluryhmään vuosiksi 2007-2010 Timo Määtän, Henri Oksasen, Aira Lehdon, Hannu Heikkilän, Soini Mattilan, Taru Haagan, Pille Nevalan ja Rauha Isotaluksen. Neuvosto merkitsi tiedoksi Merijärven kappelineuvoston pöytäkirjan. Kappelineuvosto on nimennyt  julistus-, diakonia-, lähetys- sekä lapsi- ja perhetyön toimikunnat vuoden 2010 loppuun saakka.

Suvannon hautausmaan huoltorakennuksen rakennustoimikuntaan neuvosto valitsi Pekka Similän, Mauno Löytynojan ja Paavo Heinolan. Seurakunnan edustajiksi Partiolippukunta Viessojiin valittiin Marika Huttu, kaupungin vanhusneuvostoon Jaana Tuomi ja Pipliaseuran matkalle vepsänkielisen Uuden testamentin julkistamistapahtumaan Henri Oksanen ja Jussi Leppälä.