Ylivieskan seurakunnalle ylijäämäinen tilinpäätös

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvoston kokouksesta 23.3.2011:

Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvosto hyväksyi viime vuoden tilinpäätöksen tilintarkastajien tarkistettavaksi, jonka jälkeen tilinpäätös ja toimintakertomus menevät kirkkovaltuustolle hyväksyttäväksi. Käyttötalous toteutui hyvin, tuotot ylittivät budjetoidun määrän ja verotulot laskivat vain 1 %, kun edellisvuoden kasvu oli 0,1 %. Toimintakatteen alijäämä jäi 132.726 euroa pienemmäksi kuin oli budjetoitu. Viime vuoden tilinpäätös on 5.518 euroa ylijäämäinen. Vuosikate parani edellisvuodesta ja oli 404.598 euroa. Verotulot olivat 3.244.731 euroa. Laskua edelliseen vuoteen on 34.000 euroa.

Seurakunnan väkiluku oli vuoden lopussa 13.943 jäsentä, jossa kasvua edellisestä vuodesta 34 henkeä. Syksyn kirkostaeroamisbuumi näkyy myös Ylivieskan seurakunnan tilastoissa. Viime vuonna kirkosta eronneita oli 135 (84 v. 2009), mutta kirkkoon liittyneiden määrä myös lisääntyi, liittyneitä oli viime vuonna 21 (17 v. 2009). Kirkkoon kuuluvien osuus on 91,3 %.

Kirkkoneuvosto päätti lakkauttaa Merijärven kappeliseurakunnan toimistonhoitajan viran nykyisen viranhaltijan jäädessä eläkkeelle. Samalla neuvosto valitsi toimistosihteerin ja siivoojan tehtäviä hoitamaan Leila Eilolan. Merijärven seurakuntatoimiston aukioloaika on Eilolan aloittaessa huhtikuun alusta maanantaina ja torstaina klo 9-13. Kirkkoneuvosto muutti tiedotussihteerin viran tiedottajan viraksi ja hyväksyi viranhoidon jakamisen Kalajoen seurakunnan (40 %) kanssa. Neuvosto vahvisti Anne Sumelan valinnan kappalaisen virkaan. IT-aluekeskuksen tietohallintopäällikön tekniset tehtävät päätettiin antaa aluekeskuksen johtavalle IT-asiantuntijalle.

Joonaalan hiihtoreittiä päätettiin parantaa puuston poistolla sekä pensaiden raivauksella ja haketuksella latupohjaan yhdessä kaupungin kanssa.

Suvantomessu –työryhmään alkaneelle valtuustokaudelle valittiin Teija Autio, Leo Mehtälä, Marja Himanka, Iina Matikainen, Kaarina Eskola, Timo Määttä ja Martti Murtoperä. Kirkkoneuvosto keskusteli myös piispainkokouksen antamasta pastoraalisesta ohjeesta koskien vapaamuotoista rukousta parisuhteensa rekisteröineiden kanssa ja heidän puolestaan.