Seurakunnan jäsenmäärä kasvoi Ylivieskassa

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksesta 12.4.2011:

Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuusto hyväksyi yksimielisesti viime vuoden tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen. Käyttötalous toteutui hyvin, tuotot ylittivät budjetoidun määrän ja verotulot olivat 3.244.731 euroa, jossa laskua edelliseen vuoteen on 34.000 euroa eli noin 1 %. Toimintakatteen alijäämä jäi 167.626 euroa pienemmäksi kuin oli budjetoitu. Viime vuoden tilinpäätös on 4.018 euroa ylijäämäinen. Vuosikate parani edellisvuodesta ja oli 403.098 euroa. Henkilöstökulut ovat suurin menoerä, 61,61 % käyttötalousmenoista. Omavaraisuusprosentti on 48,75 ja suhteellinen velkaantuneisuus 126,65 %. Valtuutetut olivat tyytyväisiä ylijäämäiseen tilinpäätökseen ja taloustilanteeseen, vaikka lainataakka onkin uuden toimitalon rakentamisen seurauksena kova, lähes viisi miljoonaa euroa. Myös poistojen osuus on huomattava 415.816 euroa. Suurimpana uhkana lähiajan taloudelle on korkojen nousu.

Seurakunnan väkiluku oli vuoden lopussa 13.943 jäsentä, jossa kasvua edellisestä vuodesta on 34 henkeä. Kirkkoon kuuluvien osuus on 91,3 %. Kirkossakäynti on tippunut tasaisesti talvisota-ajoista, jolloin jumalanpalveluksissa kävi keskimäärin 450 henkeä. Viime vuonna kävijöitä oli keskimäärin 186. Suvantomessu on kuitenkin ilahduttavasti vakiinnuttanut paikkansa uutena jumalanpalvelusmuotona ja löytänyt runsaasti vapaaehtoisia toteuttajia sekä kävijöitä. Valtuutetut keskustelivat aktiivisesti toiminnasta, erityisesti nuorisotyöstä. Nuoret ovat löytäneet uudet tilat ja toiminnan, mutta vajaus työntekijäresursseissa herätti huolta. Seurakunnan runsas vapaaehtoisten määrä koettiin voimana, mutta toisaalta pidettiin tarpeellisena myös uusien, erilaisten vapaaehtoistehtävien tarjoamista eri-ikäisille seurakuntalaisille.

Kirkkovaltuusto hyväksyi kirkkoneuvoston päätöksen Merijärven kappeliseurakunnan toimistonhoitajan viran lakkauttamisesta nykyisen viranhaltijan jäädessä eläkkeelle. Valtuutetuille annettiin tiedoksi, että työt jatkuvat uuden toimistosihteerin voimin. Kirkkovaltuusto hyväksyi tiedotussihteerin viran muuttamisen tiedottajan viraksi sekä viran uuden johtosäännön.

Valtuutettu Ilpo Nurmenniemi teki aloitteen yhteiskunnallisen työn toimikunnan perustamisesta ja valtuutettu Miikka Sumela esitti kutsun Suvantomessuun osallistumisesta toisena pääsiäispäivänä.