Anne Sumela asetettiin kappalaisen virkaan

Hei Jeesus, tässä Anne

Voisiko olla parempaa virkaanasettamisen päivää kuin hyvän paimenen sunnuntai, kyseli lääninrovasti Rauli Junttila asettaessaan Anne Sumelan Ylivieskan seurakunnan kappalaisen virkaan äitienpäivän messussa. Junttila muistutti, että kun Kristus kutsuu apupaimenekseen, hän antaa myös eväät kutsumuksen hoitamiseen.

Virkaanasettamissaarnansa Anne Sumela oli rakentanut sanan ja virren vuorotteluksi. Miika Sumela veisasi puheen lomaan Jaakko Haavion tekemää Siionin virttä "Sävyisä paimenemme", jonka teksti sopi aivan erityisellä tavalla tähän hyvän paimenen sunnuntaihin.

Sumela kertoi saarnanneensa Ylivieskan kirkossa ensimmäisen kerran viisi vuotta sitten toukokuussa. Silloin hän kertoi tarinan pojasta nimeltä Jose, joka pistäytyi kirkossa joka päivä samaan aikaan. Ihmisten kysellessä pojan pistäytymisen syytä, saivat he kuulla pojan käyvän rukoilemassa. Josen ei tarvinnut viipyä pitkään, sillä hänen rukouksensa oli lyhyt: "Hei Jeesus, tässä Jose." Kun poika joutui onnettomuuden jälkeen sairaalaan, kertoi hän hoitajille Jeesuksen käyneen häntä katsomassa ja sanoneen "Hei Jose, tässä Jeesus".

Sumela muistutti, miten Jeesus kysyi Pietarilta kolme kertaa: rakastatko sinä minua? Jeesuksen rakastaminen tarkoittaa kohtaamista ja palvelua. Kaiken takana on Jumalan rakkaus ja armo ihmistä kohtaan. Ulkopuolinen ei pysty arvioimaan toisen ihmisen uskoa. Kohtaamiset Jeesuksen kanssa ovat myös erilaisia. Koko seurakunnan perusta on Kristuksen seuraaminen. Kristus on itse läsnä seurakuntansa keskellä ja hän sanoo jokaiselle: seuraa minua!

Jussi Leppälä