Seurakunnat miettivät yhteistyön tulevaisuutta

Kalajoen rovastikunnan seurakunnat ottavat syksyn aikana kantaa seurakuntien yhteistyöhön tulevina vuosina. Rovastikuntakokouksen asettama tulevaisuus -työryhmä on työskennellyt runsaan vuoden ajan ja tehnyt yhteistyön tulevaisuudesta nelikenttäanalyysin, jossa kartoitetaan eri yhteistyövaihtoehtoihin liittyviä vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia. Näitä yhteistyön vaihtoehtoja ovat nykyinen malli, yhdenseurakunnan malli ja seurakuntayhtymän malli. Seurakuntien hallintoelimet ja työntekijät ilmoittavat kantansa parhaaksi tulevaisuuden vaihtoehdoksi tämän syksyn aikana.

Ylivieskan seurakunnassa järjestetään asian tiimoilta ensin kirkkovaltuutettujen ja työntekijöiden tiedotus- ja keskustelutilaisuus lokakuun alussa. Sen jälkeen on tulossa vastaava tilaisuus kaikille seurakuntalaisille ennen lopullisen kannan päättämistä.