Petroskoin kirkko otetaan ensi viikonloppuna käyttöön

Petroskoin kirkon pitkä rakennusprojekti päättyy tulevana viikonloppuna 1.-2.10. vietettävään käyttöönottojuhlaan. Samalla juhlitaan myös Inkerin kirkon 400-vuotista taivalta. Kalajoen rovastikunnasta osallistutaan kauan odotettuihin juhlallisuuksiin kahden bussilastin vahvuudella.

Kirkon rakentaminen käynnistyi vuonna 2004 pitkällisen suunnittelu- ja valmistusvaiheen jälkeen. Peruskivi muurattiin syyskuussa 2005, harjannostajaisia vietettiin syyskuussa 2006 ja kirkko vihittiin käyttöön syyskuussa 2009. Käyttöönottolupa saatiin kuitenkin vasta kuluneella viikolla, kun myös kaikki viimeistelyt oli saatettu loppuun.

Rovastikunnan suurkuoro osallistuu laulutervehdyksin lauantaina ja sunnuntaina pidettäviin juhlallisuuksiin. Kuorolla on varattuna ainakin 10 laulua, joista kaksi venäjän kielellä. Ohjelmassa on mm. Siukosen sovitus laulusta Oi Kaanaanmaa, jota kuoro lauloi Petroskoin kirkon vihkiäistilaisuudessa ja sai erittäin hyvän vastaanoton. Laulusta tuli eräänlainen kuoron tavaramerkki.

Petroskoin kirkon rakentamiseen osallistuneet talkoolaiset, kuorolaiset ja Petroskoin ystävät ovat odottaneet innolla sitä päivää, että saavat nähdä Petroskoin uuden kirkon valmiina käyttöön otettavaksi. Nyt se päivä on lähellä.

Petroskoin Pyhän Hengen kirkon vihkimyksen syyskuussa 2009 suoritti Inkerin kirkon piispa Aarre Kuukauppi (kesk), avustajinaan seurakunnan puheenjohtaja Viktor Pullinen (vas), lääninrovasti Rauli Junttila, piispa Samuel Salmi, rakennustoimikunnan puheenjohtaja Timo Määttä, Petroskoin nuorisopastori Aleksei Krongolm ja kirkkoherra Viktor Grinevits.