Petroskoin kirkko käyttöön juhlamenoin

Viime viikonloppuna vietettiin Petroskoin kirkossa kaksinkertaista juhlaa. Inkerin kirkon 400-vuotisjuhlan yhteydessä kirkko otettiin virallisesti käyttöön. Rakennustoimikunnan luovuttama avain oli samalla kirkon luovutus Petroskoin seurakunnalle ja Inkerin kirkolle. Rakennustoimikunnan puheenjohtaja, kirkkoherra Timo Määttä, sanoo päällimmäisten tunteiden olevan helpotus, ilo ja kiitollisuus. Vuodesta 2000 toiminut rakennustoimikunta on saanut tehtävänsä päätökseen.

Lämpimät kiitokset hankkeen onnistumisesta Määttä antaa suurelle talkoolaisjoukolle ja keräykseen osallistuneille sekä keräyspäällikkönä toimineelle Matti Harjulle. Rovastikuntakuoro on ollut merkittävä yhteyden rakentaja Petroskoin seurakuntaan ja siellä toimivaan nuorten kuoroon sekä Inkerin liiton kuoroon. Kaikki esiintyivät lauantain ja sunnuntain juhlallisuuksissa.

Kirkon rakennushankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 1,7-1,8 miljoonaa euroa, joista vajaa 100.000 on vielä maksettavaa. Varojenkeräys jatkuu vielä tämän vuoden loppuun keräystilille Oulaisten Osuuspankki 531301-250936. Tilisiirtoon merkintä ”Petroskoin kirkko”.

Petroskoin kirkon rakennustoimikunta luovuttamassa kirkon avainta Petroskoin seurakunnan kirkkoherralle Aleksei Krongolmille (vas.) ja Inkerin kirkon piispalle Aarre Kuukaupille. Rakennustoimikunta vasemmalta: puheenjohtaja, Ylivieskan kirkkoherra, Timo Määttä (pj), Oulaisten kirkkoherra Matti Hirvilammi, Oulun hiippakunnan dekaani Niilo Pesonen, diakoni Kalevi Palokangas, Herättäjä-Yhdistyksen kansainvälisen työn sihteeri Alpo Järvi, keräyspäällikkö Matti Harju ja arkkitehti Isto Pihkala, edessä tulkki.