Kriisit kuuluvat elämään

Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvosto valitsi Aila Harvalan hallinnoimaansa Kalajoen rovastikunnan Perheasiain neuvottelukeskuksen johtajan virkaan ensi vuoden alusta alkaen. Harvala on hoitanut virkaa tuuraajana jo yli neljä vuotta. Perheneuvojana hän on toiminut Ylivieskan toimipisteessa syksystä 1996.
Yli 11 vuoden perheneuvojan kokemuksella Aila Harvala miettii työssä tapahtuneita muutoksia. Ennen avunhakijat olivat enimmäkseen naisia sekä yksilön että parisuhteen ongelmissa. Apua haettiin aikaisemmin enemmän yksilön ongelmiin. Vuosituhannen alusta miesasiakkaiden määrä on selvästi lisääntynyt. Ensikontaktin ottajat ovat nykyisin yhä useammin miehiä. Parisuhdeongelmiin haetaan nyt enemmän apua yhdessä. Parisuhdeongelmat ovat myös mutkistuneet, koska perherakenteet ovat muuttuneet. Avuntarve on lisääntynyt eikä ennaltaehkäisevään työhön ole enää aikaa.

Kynnys avunhakemiseen madaltunut
Asenne perheneuvontatyöhön on myös muuttunut. Kynnys avunhakemiseen on madaltunut ja avun hakemista ei enää koeta hävettävänä asiana.
Aila Harvala kokee kynnyksen madaltumisen hyväksi erityisesti lasten näkökulmasta, koska juuri lapset kärsivät pitkittyneestä riitelystä.
Kriisit kuuluvat parisuhteeseen. Perheneuvontatyö korvaa jossakin mielessä myös vanhaa kyläilykulttuuria, jolloin asioista puhuttiin pariskuntien kesken. Paluuta vanhoihin aikoihin ei enää ole. Työn on muututtava ajan ja kulttuurin mukana. Neuvontasuhde jatkuu aina niin kauan kuin asiakas haluaa. Nykyisin perheneuvontatyö on verkottunut myös muiden avuntarjoajien kesken.
Visiona Harvala uskoo perheneuvontatyön keskittyvän tulevaisuudessa enemmän lyhytterapiaan ja tapahtuvan siellä missä ihmiset ovat.

Peilinä toiselle ihmiselle
Aikaisemmin Harvala saattoi kokea auttajana kärsimättömyyttä avun keksimisen suhteen. Vuosien mittaan tarve sanoa jotakin viisasta on väistynyt.
- Auttaja on peili toiselle ihmiselle. Apu löytyy usein autettavan oman puhumisen ja auttajan läsnäolon kautta. Ajan myötä suhde asioihin muuttuu luontevammaksi. Kuunteleminen on tärkein osa työtä. Kuuntelun kautta toinen ihminen kokee tulleensa hyväksytyksi. Auttaja ja autettava katsovat asioita samalta tasolta, korostaa Harvala.
Harvalan työparina kahden työntekijän neuvottelukeskuksessa toimii vuoden loppuun saakka Anja Kontkanen. Toisen perheneuvojan virka tulee haettavaksi lähiaikoina. Miespuolisten perheneuvojien määrä on vähentynyt. Harvalan mielestä auttajan sukupuoli ei ole ratkaisevaa, vaan se, että kokee työnsä mielekkäänä.
Auttajan on tärkeää pitää huolta itsestään oman jaksamisensa vuoksi. Vaikeiden asioiden jatkuva kuuleminen on myös elämän kirjon kuulemista. Vaarana on, että kohtaamiset jäävät painamaan mieltä. Siksi työn vastapaino on tärkeää. Aila Harvalalle vastapainoa antavat monipuoliset liikuntaharrastukset, luonto ja läheiset ihmiset. Oma sosiaalinen verkko on yleensäkin ihmiselle tärkeää. Se antaa levollisuuden elää tätä päivää.

Jussi Leppälä