”Kanttorit ja pojat” -konsertti Ylivieskan kirkossa

Suosittu ”kanttorit ja pojat” konserttisarja saa jatkoa Ylivieskan kirkossa sunnuntaina 16.10. klo 19.00.

Tuolloin esiintyvät Ylivieskan kirkossa sarjan ”kantajoukko” oopperalaulaja ja kanttori Hannu Niemelä,  kanttori Eeva Korhonen, laulaja Seppo Tastula ja sellisti Tapio Hirvi sekä viulisti Tuomo Hirvi. Ohjelma koostuu virren ympärille rakennetusta kirkkomusiikista erilaisin kokoonpanoin ja sovituksin. Kirkot ovat täyttyneet kuulijoista ja sarjalle on toivottu jatkoa ja nyt tämä toteutetaan Ylivieskassa.

Sarjan aikana laulajat ja urkuri-pianistit ovat vaihtuneet aina tilanteen ja toivomusten mukaan mutta ydinjoukko Hannu Niemelä, Tapio ja Tuomo Hirvi on pysynyt ennallaan. Nyt ollaan liikkeellä tällä tutulla joukolla ja todella toivottujen sävelten siivittämänä. Lohtajalla, Kannuksessa, Raahessa ja Kalajoella on väkeä ollut erittäin runsaasti ja toiveet jatkosta halutaan toteuttaa aina kulloisenkin paikkakunnan toiveiden mukaan.

- Pyrimme siihen, että paikkakunnan erityispiirteet näkyvät ohjelmassa ja myös esiintyjäkaartissa. Tällä kertaa körttiläinen ja lestadiolainen hengellisen laulun perinne on tässä konsertissa osana perinteisen virren ja kirkkomusiikin ohella.

- Haluamme olla osa ”julistuksen ja ylistyksen” työssä näillä lahjoillamme mitä Luoja on meille antanut. Meille erinomaisen tärkeää on elävän virrenveisuun perinteen säilyminen kansankirkossamme sekä kaikenlaisten hengellisten raja-aitojen ylittäminen ja alittaminen, että jokainen voisi tuntea olevansa veli ja sisat toinen toisilleen. Olemme tällä teemalla saaneet erinomaisen vastaanoton ja kirkot ovat täyttyneet kiitettävästi. Hengellinen musiikki ja kirkkomusiikki ei rakenna raja-aitoja vaan yhdistää kaikkein tärkeimmän kuuloon Kristuksen armotyön ääreen. Sen olemme saaneet kokea ja siitä haluamme kertoa, kertoo Tuomo Hirvi.

Tämä sarja sai alkunsa hyvä vuosi sitten Lohtajan kirkossa, jonne lohtajalaissyntyiset muusikkoystävät, kansainvälistäkin mainetta niittänyt oopperalaulaja ja kanttori Hannu Niemelä, säveltäjä-kanttori Vesa Erkkilä, viulisti Tuomo Hirvi ja sellisti Tapio Hirvi päättivät vielä kerran koota ”joukon” kokoon pitämällä kirkkokonsertin. Tätä joukkoa yhdistää paitsi rakkaus hengelliseen musiikkiin ja kirkkomusikkiin ylipäätään, niin 1970-luku Lohtajalla ja dir.cant Esko Hirven johtamat kuorot ja erilaiset musiikkiyhtyeet sekä esiintymiset Lohtajalla, ja vähän kauempanakin, aina radioon ja levylle asti.

Kaikki nyt mukana olevat ovat levyttäneet hengellistä musiikkia ja olleet mukana monenlaisissa kirkkomusiikillisissa tehtävissä. Tänä keväänä Hannu Niemelä levytti ”Elämän lauluja sinulle” –levyn, jossa olevia lauluja kuullaan tässäkin konsertissa. Levyllä viulistina esiintyy Tuomo Hirvi.

Nyt siis Ylivieskan kirkossa ”Kanttorit ja pojat” konserttisarjan konsertti sunnuntaina 16.10. klo 19.00. Ohjelmia tilaisuuden alussa kirkon ovilta.