Adventtivesper kolmen kuoron voimin

Armas Maasalon säveltämä Adventtivesper pidetään Ylivieskan kirkossa ensimmäisenä adventtina. Samana iltana se on myös Himangan kirkossa. Vesperissä laulavat Ylivieskan, Kalajoen ja Raution kirkkokuorot. Kuoroja johtaa Ylivieskan kanttori Martti Murtoperä ja urkurina toimii Kalajoen kanttori Heidi Huhtala. Liturgina Ylivieskan kirkossa on rovasti Esko Jaatinen ja puheen pitää seurakuntapastori Päivi Repo. Himangan kirkossa liturgina ja puhujana on kappalainen Jukka Kesola.

Vesperit yleistyivät 1920- luvulla, jolloin hengellisten laulujen tilalle haluttiin tuoda Raamatun teksteihin sävellettyä liturgista musiikkia. Professori Aleksi Lehtonen, josta myöhemmin tuli arkkipiispa, toimitti Vesperale -nimisen kokoelman, jolla oli merkittävä asema suomalaisessa jumalanpalveluskäytännössä. Hänen mielestään vesperit olivat sivujumalanpalveluksia, jotka herättivät seurakuntalaisten mielenkiintoa. Syyksi hän arveli, että vesperien liturginen järjestys on eloisampaa. Vesperit toivat hänen mielestään tervettä ja kaivattua vaihtelua jumalanpalveluselämään. Siksi hän toivoi, että ne otettaisiin säännölliseen käyttöön eteenkin kirkollisten juhlapäivien yhteydessä.

Vesperin kokonaisuus rakentuu yhdessä veisattavista adventtivirsistä, liturgin, kuoron ja seurakuntalaisten välisistä vuorolauluista sekä lyhyestä puheesta. Vesperiin sisältyvä Voglerin säveltämä Hoosianna -hymni kuullaan kuorojen esittämänä.