Kristittyjen yhteinen rukousilta Suvannon kappelissa

Kristittyjen ykseyden ekumeeninen rukousviikko 18.–25.1.2012:

Kristittyjen ykseyden ekumeeninen rukousviikko kehottaa kristittyjen keskinäiseen kohtaamiseen ja ekumenian edistämiseen eri puolilla maailmaa. Viikkoa vietetään 18.–25. tammikuuta 2012.
Rukousviikon aikana kristityt tapaavat ekumeenisissa rukoustapahtumissa, kirkkovaelluksilla, ristisaatoissa, luennoilla ja konserteissa. Viikon vietto vaihtelee paikkakunnittain. Ylivieskassa, Suvannon kappelilla, järjestetään keskiviikkona 18.1. klo 18 Kristittyjen ykseyden rukousilta, johon on kutsuttu mukaan kaikki Ylivieskan kristilliset seurakunnat ja herätysliikkeet.

Rukousviikon teemana Kristuksen voitto muuttaa meidät
Puolan kirkkojen edustajat ovat laatineet viikon aineistot. Puolassa vapaus näkyy kirkon lisäksi myös urheilussa, kuten jalkapallossa, kun maa odottaa tämän vuoden EM-kilpailuja.
”Jalkapallossa maali räjäyttää ilon. Pelaajien sitkeys, taito ja luovuus saavat palkkansa. Urheilussa iloitaan oman joukkueen, kaupungin tai kotimaan kannattajana, mutta joskus myös isien ja uskon perinnön kantajana. Urheilun riemussa voi kenties nähdä ihmisen kaipuun iloita ylösnousseen Kristuksen voitosta ja Jumalan valtakunnan iankaikkisesta juhlasta?” pohtii Suomen Ekumeenisen Neuvoston pääsihteeri Heikki Huttunen.
Ekumeeninen rukousviikko on yksi maailmassa laajimmalle levinnyt hengellinen liike. Viikkoa on vietetty jo yli sadan vuoden ajan. Suomessa viikko on järjestetty säännöllisesti 1960-luvulta alkaen.

Presidentin rukouspäiväjulistus rohkaisee uskon kunnioittamiseen
Suomessa ekumeenisen rukousviikon avajaisiksi kirkoissa luetaan tasavallan presidentti Tarja Halosen 28.10.2011 allekirjoittama vuoden 2012 rukouspäiväjulistus. Julistus nostaa erityisesti esille Raamatun ja sen merkityksen kristillisen uskon lisäksi kielelle, kulttuurille ja demokratialle.
Rukouspäiväjulistuksessa todetaan, että Raamattu tekee kielen ja kulttuurin näkyväksi. Raamatun vaikutus nähdään muun muassa kansalliseen heräämiseen ja kansansivistystyön innostukseen. Julistus toteaa Raamatun vahvistavan rauhaa, lähimmäisenrakkautta ja luomakunnan kunnioittamista. Raamattu-teema on ajankohtainen, koska vuonna 2012 vietetään Suomen Pipliaseuran 200-vuotisjuhlaa.
Presidentti Tarja Halonen on omasta toivomuksestaan allekirjoittanut rukouspäiväjulistuksen vuodesta 2004 lähtien.
Vuonna 2008 rukouspäivien määräksi vakiintui kaksi. Niiden ajankohdat ovat joka vuosi samat, 18. tammikuuta Kristittyjen ykseyden rukouspäivä sekä 24. lokakuuta Rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivä, joka on samalla YK:n päivä. Kahden rukouspäivän järjestys korostaa asian ekumeenisuutta.