Yhteisvastuu 2012 käynnissä

Tasavallan presidentti avasi sunnuntaina 5.2. Yhteisvastuukeräyksen, joka torjuu ylivelkaantumista Suomessa ja tukee pienrahoitustoimintaa Ugandassa. Ylivieskan paikallinen keräys avattiin heti kynttilänpäivän jumalanpalveluksen kirkkokahvien jälkeen seurakuntakoti Mariassa. Listakeräykseen on jälleen ilmoittautunut joukko vapaaehtoisia seurakuntalaisia. Kevään aikana järjestetään myös lipaskeräys sekä perinteinen kynttilähiihto Joonaalaan. Kerääjäksi voi ilmoittautua myös avauspäivän jälkeen kuka tahansa täysi-ikäinen seurakuntalainen. Ylivieskan keräyspäällikkönä toimii Veli Matti Linnanmäki p.0447118621.

Viime vuoden yhteisvastuukeräys tuotti yksinäisten nuorien auttamiseksi Suomessa ja Mosambikissa yhteensä 4,38 miljoonaa euroa. Ylivieskan keräystuotto oli 17 245 euroa.

Ugandalainen Alfred, 32, eli orjana kapinallisten riveissä neljä vuotta. Päästyään pakenemaan hän joutui aloittamaan elämänsä alusta kahden lapsensa yksinhuoltajana. Kaksi tytärtä ovat Alfredin, 32, elämän keskipiste. Alfred suunnittelee kouluttavansa tyttärensä mahdollisimman pitkälle ja perustavansa pienen yrityksen turvatakseen perheensä toimeentulon. Alfred uskoo säästöryhmän avulla saavuttavansa tavoitteensa. Kuvaaja: Ville Asikainen