Ylivieskan seurakunta pois palvelukeskuksen pilotoinnista

Uutinen Ylivieskan kirkkoneuvoston kokouksesta 20.2.2012:

Ylivieskan seurakunta jättäytyy pois kirkon henkilöstö- ja taloushallinnon palvelukeskuksen pilotoinnista. Useat Kalajoen rovastikunnan seurakunnat hakeutuivat hanketta pilotoimaan ja alueelle luvattiin tästä syystä etätyömahdollisuus. Muutamien seurakuntien jäätyä pilotoinnista pois, etätyömahdollisuutta ei tule Kalajoen rovastikunnan alueelle.  Pilotoinnin merkitys ei kokonaisuutena tule toteutumaan alkuperäisen ajatuksen mukaisesti, sillä Oulussa 9.12.2011 järjestetyn Kirkon palvelukeskuksen tiedotustilaisuuden mukaan pilottiseurakunnat testaavat ”valmista pakettia”.  Kalajoen rovastikunnan seurakuntien osallistuminen kehittämiseen ei ole ollut mahdollista. Testaus ei tuo taloudellisia etuja pilotoinnista, vaan aiheuttaa ylimääräistä työtä ja kustannuksia.  Kirkon palvelukeskuksella ei ole tarjota kaikkia ohjelmia, joita Ylivieskan seurakunta käyttää. Käyttöön jäävien ohjelmien ylläpitokustannukset ja yhteyksien muodostaminen palvelukeskuksen järjestelemiin jäävät seurakunnan kustannettavaksi. Ylivieskan seurakunnan palkka- ja taloushallinnon vuosikustannukset palvelukeskukseen ovat noin 28 800 euroa. Kirkkoneuvosto päätti, että Ylivieskan seurakunta peruu pilotointipäätöksen ja siirtyy Kirkon palve-lukeskuksen asiakkaaksi 01.01.2015 alkaen.

Kirkkoherran ja talouspäällikön oikeudenkäyntikulut maksetaan
Kirkkoneuvosto päätti varapuheenjohtaja Pekka Similän johdolla ja esityksestä maksaa seurakunnan menoista kirkkoherran ja talouspäällikön oikeudenkäyntikulut Keski-Pohjanmaan IT-aluekeskuksen IT- asiantuntijan toimentäyttämistä koskevaan oikeuden käyntiin. Myös kirkkoherran ja talouspäällikön saamat päiväsakot pyritään korvaamaan asianosaisille. Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvosto käsitteli kokouksessa 16.11.2009 IT- asiantuntijan toimen auki julistamista ja asia merkittiin tiedoksi. Asian varsinainen valmistelu ja hakuilmoituksen laatiminen kuului yhteisen IT- työryhmän tehtäviin. Hakuilmoitus julkaistiin 25.11.2009 ja siinä edellytettiin virheellisesti ja vahingossa työpaikkaan valittavalta evankelisluterilaisen seurakunnan jäsenyyttä. Kirkkoneuvoston jäseniä vastaan jätettiin syyte nostamatta, koska asiassa ei ole näyttöä rikoksesta tai todennäköisiä syitä rikoksesta epäiltyjen syyllisyyden tueksi, sen sijaan kirkkoherraa ja talouspäällikköä vastaan syyttäjä nosti syytteen yllä mainituista asioista, koska kirkkoherra on kirkkoneuvoston puheenjohtaja ja talouspäällikkö sen esittelijä. Kyse ei ole heidän henkilökohtaisista virkavirheistään, vaan vastuusta joka lankeaa heille viran puolesta.  He toimivat Keski-Pohjanmaan IT-aluekeskuksen yhteistyömallin mukaisesti kirkkoneuvoston puheenjohtajana ja esittelijänä, jolloin asioiden käytännön valmistelu on asianomaisten työryhmien tehtävä ja hallinnollinen vastuu isäntäseurakunnan, Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvostolla. Kirkkoherra ja talouspäällikkö saivat langettavan tuomion työsyrjinnästä, mutta vapauttavan tuomion tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta. Näin ollen kirkkoneuvostolla on mahdollisuus oikeudenkäyntikulujen maksamiseen.

Sähkö Pori Energia Oy:ltä
Seurakunta on pyytänyt Skapat Energian toimesta tarjousta sähkönoston puitesopimuksesta. Kirkkoneuvosto hyväksyi sähköntoimittajaksi vuosiksi 2013-2016 kokonaistaloudellisesti edullisimman Pori Energia Oy:n.
Neuvosto päätti luopua metsästysseuroille vuokraamiensa seurakunnan metsäalueiden vuokrien perimisestä.
Diakoni Pekka Marttalalle myönnettiin ero diakonian virasta kesäkuun alusta alkaen.
Kirkkoneuvosto puoltaa kappalainen Anne Sumelan tuomiokapitulilta anomaa virkavapautta ensi vuoden loppiaiseen saakka. Samaksi ajaksi neuvosto pyytää tuomiokapitulilta virkamääräystä seurakuntapastori Veli Matti Linnanmäelle vs. kappalaisen virkaan ja Eeva-Kaisa Laakolle vs. seurakuntapastorin virkaan sekä osa-aikaisen seurakuntapastorin nimeämistä.