Tarjolla ihmisenkokoisia tehtäviä

Iloa auttamisesta

Voisin tehdä jotakin, mutta mitä? Haluaisin auttaa ja palvella, käyttää omaa osaamistani, mutta onko sille tarvetta? Näihin kysymyksiin etsitään vastauksia seurakunnan järjestämällä vapaaehtoistyön kurssilla lauantaina 17.3. klo 9-13 toimitalo Pietarissa. Kurssi on tarkoitettu kaikille vapaaehtoistyöstä kiinnostuneille. Päivän aikana annetaan tietoa seurakunnan tarjoamista vapaaehtoistehtävistä sekä valmiuksia niissä toimimiseen.

Seurakunnassa on tarjolla valtava kirjo vapaaehtoistehtäviä arkikaverista kirkkokaveriin, sylittäjistä yökahvilan päivystäjiin, koristelijoista valokuvaajiin. Lisäksi on tilaa uusille tehtäville. Kurssille voi tuoda oman idean tullessaan. Tule rohkeasti mukaan!
Kurssista voi tiedustella seurakunnan työntekijöiltä tai diakoniatoimistosta, jonne voi myös ilmoittautua pe 9.3. mennessä ti-pe klo 8.30-10 p. 044 7118670.

Kurssilla kirkkoherra Timo Määttä ja kanttori Martti Murtoperä virittävät keskustelua omien lahjojen käyttämisestä, rovastikunnan erityisnuorisotyönohjaaja Taina Koivisto Saapas- toiminnasta, alle 18 -vuotiaiden parissa tehtävästä auttamis- ja sielunhoitotyöstä. Auttavista käsistä kertoo diakonissa Satu Similä ja vapaaehtoistyön periaatteista diakonissa Marja Määttä. Vapaaehtoistyön monenlaisia mahdollisuuksia avaa diakoni Jaana Tuomi.

Mielekäs tehtävä antaa hyvän mielen
Soili Jokisen vapaaehtoistyönä on äänilehden lukeminen näkövammaisille. Heille luetaan Kalajokilaakso ja Vieskalainen äänilehdeksi ja lehdet voi tilata Pohjois-Pohjanmaan näkövammaisten toimistolta. Näkövammaiset saavat äänilehden cd-levynä postissa ja kuuntelevat sen näkövammaisten käytössä olevalla apuvälineellä Daisy - laitteella.
Vapaaehtoistyö antaa Soilille mielekästä tekemistä ja auttamisesta saa hyvän mielen. Soili on myös tutustunut moniin uusiin ihmisiin vuosi sitten alkaneessa äänilehtitoiminnassa.

Pieni panos – iso asia
Anna- Liisa Mustola on kerännyt yhteisvastuukeräystä pitkään Nisulan alueella. Keräystehtävän suorittaminen tuo hyvän mielen ja siinä saa olla pienellä panoksella mukana tärkeässä auttamistehtävässä. Yhteisvastuukeräyskohteet ovat aina ajankohtaisia ja kanavoivat apua vuosittain hyvään tarkoitukseen ja kirkon keräyksenä Yhteisvastuukeräyksessä avun varma perille meno on tärkeää keräystä suoritettaessa.

Liikkeelle omilla lahjoilla
Leo Mehtälä toimii kerhonohjaajana toisen vapaaehtoisen kanssa, pitäen kerhoa Kotikartano II:ssa asuville. Hän on mukana ystävärenkaan toiminnassa, jossa tapaa säännöllisesti ystäväänsä. Leo laulaa kirkkokuorossa ja on kuoron puheenjohtaja. Lisäksi hän on vapaaehtoisena Suvantomessun toteuttamisessa.
Leo haluaa olla vapaaehtoistyössä mukana, koska se pitää liikkeellä lähimmäisen hyväksi.
 - Vapaaehtoistoiminnassa ”maksan” velkaani. Jeesus on maksanut koko velkani ristinpuulla Jumalalle, sitä ei voi eikä tarvitse enää uusia. Elämä on Jumalan antama lahja. Ihmisenä saan kiittää ja palvella lähimmäisiä niillä ”eväillä”, joita Jeesus armossaan on minulle antanut.
Leo toivoo, että ihmiset lähtevät rukouksen lisäksi myöskin liikkeelle niillä lahjoilla joita ovat saaneet.

Pieniä tekoja
Suvi Nissilä on mukana vapaaehtoistyössä kynkkäringissä sekä pääsiäisvaelluksen pukujen suunnittelussa ja lavasteiden rakentelussa. Kynkkärinkiläiset ulkoiluttavat Kotikartanon, Sipilän, Suvantotuvan ja Terveyskeskuksen hoivaosaston asukkaita kesäaikaan.
Suvin mielestä vapaaehtoistyössä voi näin pienellä teolla auttaa toista. ”Asukkaat ovat olleet tyytyväisiä ja iloisia, kun ovat päässeet ulos. Molemmille on tullut hyvä mieli ja samalla on käyty hyviä keskusteluja ja ajatusten vaihtoa.”

Hyvää mieltä yhdessä
Sari ja Pekka Pieskä ovat viime aikoina olleet mukana Suvantomessussa ja pääsiäisvaelluksessa. Näitä tapahtumia on työstetty yhdessä mukana olevalla porukalla. Samalla on tutustuttu ihmisiin ja jaettu hyvää mieltä tapahtuman valmistumisesta. Yhdessä tekeminen ja erilaiset tapahtumat antavat vastapainoa arkiseen aherrukseen.
Pääsiäisvaellus on pääsiäisen tapahtumista kertova elämyksellinen vaellus kaiken ikäisille. Mukaan tarvittaisiin vielä lavastajien apureita ja vapaaehtoisia kahvitukseen.

Huippuhetkiä
Silja Visuri on mukana seurakunnan vapaaehtoistyössä äänilehden lukijana ja raamattupiirin vetäjänä. Perinteisesti hän tekee myös hiihtolomamatkan Joonaalaan ”ukkojen siivellä”. Se antaa hyvän mielen. Joonaalan tempauksella on myös hyvä tarkoitus – varat menevät lähetystyön hyväksi.
Kauko Visurille vapaaehtoistyö antaa sisältöä elämään. ”Tällä kertaa tätä ja viikon päästä jotain muuta.” Piakkoin Kauko on lähdössä jälleen kerran talkooporukan kanssa Venäjälle. ”Mukava lähteä, kun kaveritkin lähtee.”
Matti Hakalahti oli tosiaan mielissään, kun sai olla kolmantena mukana Joonaalan reissulla. Se tuo arkeen vaihtelua ja on ilo olla muiden mukana. ”Huippuhetki”, tiivistää Matti

Ukkopiiriläiset päivystävät Joonaalassa  hiihtolomaviikolla lauantaihin 10.3. saakka joka päivä klo 10-16. Lähetyksen hyväksi on myynnissä kahvia, kuumaa mehua, pullaa ja makkaraa. Ukot ovat tarvittaessa mukana erilaisissa talkoissa. Uusia innokkaita miehiä kaivataan mukaan.