Ruandan luterilaisen kirkon pääsihteeri Ylivieskassa

Ruanda on toipumassa siirtomaavallan jälkeisten tragedioiden vammoista.  1970-1990 – luvuilla ensin tutsit surmasivat arviolta n. 100.000 hutua. Valtasuhteiden vaihduttua kärsinyt osapuoli kosti surmatyöt kymmenkertaisena. Ruandalaiset ovat samaa heimoa ja kieliryhmää, mutta ranskalais-belgialaisen kolonialismin hajota ja hallitse -periaate kylvi epäluuloja oletettujen rotuerojen perusteella.

Kesken surmatöiden havahtuivat ruandalaiset tihutöiden mielettömyyteen ja aloittivat kansakunnan eheyttämisen. Näihin aikoihin etsittiin voimavaroja niin sisältä kuin ulkoakin. Luterilaiset kirkot tulivat apuun ja näin syntyi nopeasti kasvava Ruandan luterilainen kirkko.

John Rutsindintwarane on erinomainen esimerkki itsenäistyvän kansakunnan tulevaisuuden luojista. Hän on opiskellut Euroopassa ja Amerikassa saavuttaen tohtorin arvon kahdellakin tieteen alalla. Suomeen hän on saapunut toistamiseen erityisesti kehitteillä olevan matkailu- ja terapiakeskuksen merkeissä. Tansanian rajalla olevan Kigalijoen rannalle, luonnonkauniille paikalle on nousemassa tukikohta, johon toivotaan myös ulkomaisten matkailijoiden rantautuvan. Jokiluonnon ja savannien virkistyskäyttö veneillen ja retkeillen on mahdollista terapiakeskuksen edullisen sijainnin vuoksi.

Pastori John ”Rutsin” johtamassa keskuksessa on jo vakiintunutta kurssitoimintaa, jonka puitteissa koulutetaan kirkolle työntekijöitä erityisesti diakonisia tarpeita varten. Kansakunnan haavat vuotavat kauan, sen tietävät suomalaisetkin, joille ei vielä ole riittänyt satakaan vuotta ”keisarinleikkauksessa” syntyneiden vammojen käsittelyyn.

Suomen vierailulla 2010 pääsihteeri kävi tapaamassa Lapin yliopiston matkailualan kouluttajia ja perehtyi Lapin turneella Suomen kirkon toimintaan tunturikeskuksissa. Tämänkertaisen käynnin aikana pääsihteerille esitellään Metsähallituksen virkistysosaston toimintaa Oulun konttorissa ja Ylivieskassa mm Kurssikeskus Inter Sensen toimintaa. Yleisölle ja seurakuntalaisille tarjoutuu tilaisuus vieraan tapaamiseen torstaina 22.3. klo 19 Suvannon kappelilla. Tällöin Harmoninen lauluryhmä esittää talvikauden harjoitusohjelmistoa.  Afrikkalainen vieras kertoo kotimaansa kuulumisia.  Paikallisina yhdyshenkilöinä Jouko ja Pirjo Mattila sekä Esko Jaatinen antavat lähempää informaatiota Ruandaan suuntautuvista retkiryhmähankkeista.

Esko Jaatinen