Virsimessu Ylivieskan kirkossa

Kevään aikana on Keski-Pohjanmaan alueen kirkoissa mahdollisuus osallistua virsimessuun. Sunnuntaina 25.3. – Marian päivänä, virsimessua vietetään Ylivieskan kirkossa. Nimensä mukaisesti on virsi messussa korostetusti esillä. Jumalanpalveluksen osia kuten synnintunnustus, uskontunnustus, Pyhä- hymni, Jumalan Karitsa, Isä meidän rukous ja vastausmusiikki lauletaan virtenä.

Ajatus virsimessusta syntyi viulisti Tuomo Hirven aloitteesta. ”Olen tavannut eri puolilla maata ihmisiä, joilla on huoli virsilaulun merkityksen vähenemisestä seurakunnissa. Ei toki Ylivieskassa eikä näillä alueilla niinkään. Mielessäni syntyi idea, että olisimme koko rovastikunnan ja laajemminkin virsilaulun, kuorolaulun ja perinteisen kirkkomusiikin airueena. Tältä alueelta on ennenkin lähdetty hyvien asioiden puolesta liikkeelle.”

Virrellä on monia tehtäviä. Se julistaa Kristuksen evankeliumia sanoin ja sävelin. Virret ovat sekä yksityisen ihmisen että myös koko seurakunnan yhteistä rukousta. Virret ovat tärkeitä myös kokemuksellisesti: laulettu sana voi puhutella sellaisia ihmismielen kerroksia, jonne mikään puhuttu sana ulotu. Luterilaisessa jumalanpalveluksessa virren asema on luovuttamaton.