Seurakunnan toiminnan suunta edelleen Lähelle

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvoston kokouksesta 30.5.2012:

Kirkkoneuvosto hyväksyi Ylivieskan seurakunnan strategian vuoteen 2016 saakka. Toiminta-ajatuksena on edelleen ”Lähelle ihmistä – lähelle Jumalaa” ja merkkinä jo lähes kuusi vuotta käytössä ollut logo. Toiminnan lähtökohta on Jeesuksen antama lähetyskäsky (Matt. 28:18-20) ja erityisesti sen loppuosassa oleva lupaus ”Minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti”.
Strategia korostaa rukousta ja jumalanpalveluselämää, toimintaympäristön muutosten ja alueen erityispiirteiden huomioimista, vapaaehtoistoimintaa, kristillisiä arvoja ja yhteyttä sekä henkilöstön jaksamista. Kirkon jäsenyyttä pidetään merkittävänä, samoin toiminnan ja talouden tasapainoa sekä kehityshankkeisiin osallistumista resurssien mukaan.
Strategiassa on erityisesti mainittu opiskelijoiden ja nuorten aikuisten parissa tehtävän työn kehittäminen. Toimintatavat perustuvat avoimuuteen, ihmisläheisyyteen ja tasapuolisuuteen. Strategia on laadittu kevään aikana yhdessä EraPro -yrityksen kanssa.

Tulossa neljä uutta työntekijää
Talousjohtajan virkaa hakeneiden valmisteluryhmään valittiin Maija-Liisa Kitinoja, Pekka Similä, Timo Määttä ja Kalle Luhtasela. Ryhmän valitsemat hakijat haastatellaan kirkkoneuvoston kokouksessa 21.6. Kirkkoneuvostoa täydennetään haastattelun ajaksi niin, että jokaisesta valtuustoryhmästä on paikalla vähintään kaksi jäsentä. Kirkkoneuvosto tekee valintaesityksen elokuussa kokoontuvalle kirkkovaltuustolle.
Nuorisotyönohjaajan virkaa hakeneiden haastattelutyöryhmään nimettiin Päivi Vainiotalo, Iina Matikainen, Timo Määttä ja Kati Marjakangas.  Nuorisotyönjohtokunta antaa haastattelu-työryhmän valintaehdotuksesta oman lausuntonsa. Valintaesitys käsitellään kirkkoneuvoston kokouksessa 21.6.
Johtavan seurakuntamestarin virkaa hakeneiden valmisteluryhmään valittiin Kalle Luhtasela, Pekka Similä, Timo Määttä ja Sisko Jussila. Ryhmä valitsee haastatteluun kutsuttavat ja suorittaa haastattelun. Kirkkoneuvosto valitsee johtavan seurakuntamestarin 21.6. pidettävässä kokouksessa.
Ravitsemistyöntekijän toimea hakeneiden valmisteluryhmään nimettiin Anita Kallio, Tuomo Haikola, Maarit Repo ja Sisko Jussila.  Ryhmä valitsee haastatteluun kutsuttavat ja suorittaa haastattelun. Kirkkoneuvosto valitsee ravitsemustyöntekijän 21.6.2012 pidettävässä kokouksessa.
Kirkkoneuvosto jatkoi Ritva Alahäivälän työsopimusta taloustoimiston toimistosihteerinä 31.8.2012 saakka ja palkkasi Aino Logren-Isotalon taloustoimiston toimistoapulaiseksi elokuun loppuun saakka.

Kukkoset nimikkoläheteiksi
Kirkkoneuvosto hyväksyi lähetystyön johtokunnan esityksen nimikkosopimuksen tekemisestä Tiina ja Olli Kukkosen työn tukemiseksi Suomen Lähetysseuran kanssa 20 000 euron vuosittaisella tukisummalla. Kukkoset tulevat nimikkoläheteiksi kotimaahan palanneiden Lea ja Jukka Ridanpää tilalle.

Merijärven turpeennostoalueelle kosteikko
Kirkkoneuvosto hyväksyi puukaupat ensiharvennushakkuista Lampinjärvellä parhaan tarjouksen tehneen UPM:n kanssa. Merijärven turvetuotantoalueen vuokrasopimus päättyy vuoden lopussa Megaturve Oy:n kanssa. Loppuun nostetusta alueesta Megaturve on valmis tekemään yhdeksän hehtaarin alueen kosteikoksi. Neuvosto hyväksyi esityksen. Suvannon kappelin tuhkansirottelualueelle päätettiin siirtää seurakunnan metsästä kalkkia kestäviä luonnon varpukasveja.
Kirkkoneuvosto hyväksyi kunnostettavien hautamuistomerkkien luettelon.  Hautamuistomerkkien kunnossapito- ja korjaustyöstä pyydetään tarjoukset, minkä jälkeen asia käsitellään kirkkoneuvostossa.
Kirkkoneuvostolle annettiin tiedoksi Kalajoen rovastikunnan diakoniatoimikunnan vetoomus, jonka mukaan rovastikunnan seurakuntien kaikki diakonian virat tulisi pitää täytettyinä.