Ylivieskan kirkossa luomakunnan sunnuntain messu

Juhannuksessa korostuu Jumalan luominen. Hedelmättömästä ja kylmästä talvesta Jumala luo uuden kesän, jonka syntymäjuhla tavallaan on juhannuksena.
Luonnon keskellä elävällä ja luonnon antimia syövällä Johanneksella on yhtymäkohtia suomalaiseen kesänviettoon järvien ja meren rantamailla. Johannes kehotti kääntymään. Juhannusta maalla viettävä suomalainen voi hyvin ymmärtää, että nykyään tarvitaan sellaistakin kääntymystä, jossa ryhdytään uudelleen arvostamaan Jumalan luomaa maailmaa ja huolehtimaan siitä. Johannes Kastajan julistus voi viedä rannalla kokkoa polttavan suomalaisen juhannussaunojan askeleen lähemmäksi Luojaa.
Suomalaisten juuret ovat yhä syvällä luonnossa, maan kamarassa. Yhteys luontoon ja vastuu siitä kuuluvat luontevasti hengelliseen sanomaan. Juhannuksen jumalanpalvelukseen kuuluu luonnon kauneudesta kiittäminen. Ylivieskan kirkossa pidetään luomakunnan sunnuntain messu toisena juhannuspäivänä 24.6. klo 10. Messun tekstit, rukoukset ja virret nousevat luomakunta –teemasta. (Kirkon tiedotuskeskus/Sini Hulmi/JL)