Hiippakunnan ja rovastikunnan työntekijät pohtivat yhteistä tulevaisuutta

Lääninrovasti Kari Tiirola aloitti Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin ja Kalajoen rovastikunnan yhteisen päivän 17.9. Haapajärvellä kartoittamalla rovastikunnan toiminnan ja talouden tilannetta ja haasteita.  Päiväjumalanpalveluksiin osallistuminen nousi Kalajoen rovastikunnassa vuonna 2011 edellisestä vuodesta lähes 2000 hengellä. Samalla ajanjaksolla kirkosta eronneiden määrä laski ja kirkkoon liittyneiden määrä nousi.

Rovastikunnan haasteena tulevina vuosina on toiminnallisella puolella kirkon jäsenyyden vahvistaminen, yhteisöllisyys ja uusi näky seurakunnasta jumalanpalvelusyhteisönä. Talouden puolella haasteena on talouden saattaminen kestävälle pohjalle sekä ympäristön muutoksiin reagoiminen seurakuntarakenteen osalta.

Oulun hiippakunnan dekaani Niilo Pesonen valotti hiippakunnan näköaloja. Koko hiippakunnassa on töissä 2300 työntekijää. Pienin seurakunta on Hailuoto ja suurin Rovaniemi. Tulevasta Oulun seurakunnasta on tulossa suurin, noin 200.000 jäsentä. Toimintaympäristöä leimaavat sekularisoituminen eli maallistuminen, henkisen ja hengellisen sekoittuminen, mutta toisaalta taustalla oleva vahva hengellisen ja herätysliikeiden työn perinne.

Hiippakunnan toiminnallisina tavoitteina on tukea työntekijöiden hengellistä elämää ja työssäjaksamista, seurakuntien johtamista muutosten keskellä, työntekijöiden rekrytoinnin vahvistamista yhteistyössä seurakuntien kanssa sekä seurakuntien tukeminen tavoittavan toiminnan, uusien toimintamuotojen ja vapaaehtoistyön kehittämisessä. Hiippakunnan rakenteellisina tavoitteina ovat kirkon sanoman esillä pitäminen mediassa, rovastikuntien aseman parantaminen ja verkostoituminen.

Iltapäivällä hiippakunnan ja seurakuntien työntekijät pohtivat yhdessä jumalanpalveluksen mahdollisuuksia, työntekijöiden hengellisen elämän tukemista, kirkon jäsenyyden vahvistamista, seurakuntarakennetta, toiminnallista yhteistyötä, entistä enemmän huomioon otettavia asioita ja koulutustarvetta.

Jussi Leppälä