Urkukonsertti isänpäivän iltana kirkossa

Venäläinen urkuri Daniel Zaretsky (s. 1964) konsertoi isänpäivän iltana 11.11. klo 18 Ylivieskan kirkossa.
Zaretsky opiskeli pianon ja urkujen soittoa synnyinkaupunkinsa Leningradin konservatoriossa. Hän valmistui vuonna 1989 saaden opettajan pätevyyden sekä konserttidiplomin.

Opintonsa hän suoritti professori E. Bazanovan ja N. Oksentjan ohjauksessa. Jatko-opintonsa hän suoritti Kazanin valtion konservatoriossa professori R. Abdoullinin ohjauksessa.

Vuodesta 1991 vuoteen 1993 Zaretsky jatkoi opintojaan Sibelius-Akatemiassa Kari Jussilan ohjauksessa ja valmistui musiikin maisteriksi erinomaisin arvosanoin. Vuonna 1990 Zaretsky soitti itsensä finaaliin Ragusan kansainvälisessä urkukilpailussa Italiassa. Vuonna 1991 hän voitti kansainvälisen urkukilpailun ja tuli kolmanneksi Speyerin kansainvälisessä urkukilpailussa Saksassa. Vuonna 1993 hän oli finalisti Lahden kansainvälisen urkuviikon urkukilpailussa. Lisäksi Zaretsky on tehnyt nauhoituksia Venäjän, Latvian, Sweitsin, Saksan ja Tanskan radioihin.

Daniel Zaretsky on esiintynyt vuodesta 1988 kaikissa Venäjän maineikkaissa konserttisaleissa kuten Moskovan ja Pietarin filharmonisissa saleissa. Lisäksi hän on esiintynyt Latviassa, Tsekeissä, Italiassa, Sweitsissä, Saksassa, Hollannissa, Itävallassa, Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa, Ranskassa, Englannissa, Etelä-Amerikassa ja Yhdysvalloissa.

Daniel Zaretsky on kuuluisan Pietarin filharmonisen salin urkuri ja opettaa urkujen soittoa Pietarin konservatorion musiikkikorkeakoulussa sekä Nizhnij Novgorodin valtion konservatoriossa.