Murroksen keskellä on vaarana nähdä vain lähelle

Kotimaa-lehden päätoimittaja Mari Teinilä alusti sunnuntaina 25.11. Raudaskylän Kristillisen Opiston syyspyhässä kristillisen median, uskonnon ja ajan suhteesta. Teinilän mukaan on heräämisen aika kirkon ja tiedotusvälineiden murrokseen.

Kirkko on haastettu vasta julkaistun nelivuotiskertomuksen laskevien tilastojen suhteen. Olennaista Teinilän mukaan kirkolle on se, miten kristinuskon ydin välittyy. Tästä näkökulmasta on huolestuttavaa se, että monet lehdet ovat poistaneet sivuiltaan viikoittaiset hartauskirjoitukset. Painetun median ahdinkoa ovat lisänneet ilmaiset verkkouutiset ja arvonlisävero, joka näkyy tilaushintojen nousuna. Myös sosiaalisesta mediasta on tullut kilpailija perinteisille lehdille erityisesti ajankäytön suhteen. Kirkko on reagoinut sosiaalisen median läpimurtoon kouluttamalla työntekijöitään toimimaan siinä. Monet kirkon työntekijät osallistuvat aktiivisesti verkkokeskusteluihin.

Suomalainen mediatarjonta on runsas. Pelkästään kristillisiä lehtiä on 150 eri nimikettä. Tällä saralla olisi viisasta yhdistää hajaantuneita voimavaroja. Myös Kotimaa-lehden tilaajien määrä on laskenut. Päätoimittaja Teinilän mielestä hötkyilyn sijasta on kuitenkin tärkeämpää hengittää syvään. – Kirkko on Kotimaa-lehden maakunta ja se on kirkon jäsenen puolella, korostaa Teinilä. Hän muistutti myös, että Kotimaa on edelleen seurakuntien työntekijöille ja luottamushenkilöille halpa konsultti ja koulutusväline.

- Murroksen keskellä on vaikeampaa katsoa sekä eteen, että taaksepäin. On vaarana nähdä vain lähelle ja vain tähän hetkeen, muistutti Teinilä. – Asioista, jotka herättävät huolta, on puhuttava rauhallisesti ja tulevaisuuteen katsovalla otteella, valon ja mahdollisuuksien näkökulmasta. Hän toivoi, että seuraavan kirkon nelivuotiskertomuksen otsikko voisi olla ”Jäsenten kirkko”. - Olennaista on, että jäsenillä on kuulluksi tulemisen kokemus. Emme tiedä mikä on kirkon ja tiedotusvälineiden tilanne 10 vuoden kuluttua, mutta nyt on oikea aika vaikuttaa tulevaisuuden vastauksiin, katsella suuntaa ja mahdollisuuksia. Teinilän mukaan on tärkeää tuoda esiin myös ikävät asiat, vaikka ne tekevät kipeää. – Vain totuus tekee vapaaksi, hän muistutti.

Mari Teinilä muistutti, että Suomi on edelleen murroksenkin keskellä ykkösmaita, koska meillä on sananvapaus ja uskonnonvapaus. Ne eivät ole itsestäänselvyyksiä. Murroksenkaan keskellä meidän ei tarvitse herätä painajaisuneen.

Jussi Leppälä