”Lähelle ihmistä – lähelle Jumalaa”

Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvosto nimitti tammikuussa 2004 kuusijäsenisen työryhmän pohtimaan Ylivieskan seurakunnan toiminnan linjaa viestintä- ja toimintastrategian laatimista varten. Työryhmän aloitteesta seurakunnassamme teetettiin myös seurakuntatutkimus kuluvan vuoden alussa. Viime tiistaina kirkkoneuvosto vahvisti kokouksessaan työryhmän toiminnan tuloksena syntyneen seurakunnan toiminta-ajatuksen: ”Lähelle ihmistä – lähelle Jumalaa”.

Toiminta-ajatus kuvaa seurakunnan keskeistä tehtävää tämän päivän ylivieskalaisen elämän arjessa. Taustalla on Kristuksen kirkon tehtävänä, missiona, rakkauden kaksoiskäsky: ”Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseäsi”. Toiminta-ajatus muistuttaa omassa seurakunnassamme siitä, että jokaiseen Jumalan luomaan ihmisen elämään kuuluu olennaisena ja luonnollisena osana toisaalta yhteys Luojaan, Jumalaan, ja toisaalta yhteys toisiin ihmisiin, lähimmäisiin. Toiminta-ajatuksen sanoihin sisältyy myös ajatus siitä, että seurakuntana sitoudumme kasvattamaan lapsiamme ja nuoriamme näihin elämän elintärkeisiin yhteyksiin.

Sanat ”Lähelle ihmistä – lähelle Jumalaa” sisältävät syvällisen teologisen sanoman: ristin sanoman. Ristin pystypuu kuvaa yhteyttä ylöspäin, Jumalan suuntaan, ja poikkipuu puolestaan yhteyttä lähimmäiseen, toinen toiseemme. Kristuksen risti avaa syntien sovituksen merkkinä tien Jumalan luo, ja saman ristin juurelle kutsutaan erotuksetta kaikkia ihmisiä armon ja anteeksiantamuksen lähteille. Kaiken yläpuolella on kuitenkin Jumalan Pyhän Hengen työ kirkossa; vain Jumala voi vetää ihmisen lähelleen ja toisaalta tuntemaan vastuunsa lähellä tai kaukana olevasta ihmisestä, lähimmäisestä.

”Lähelle ihmistä – lähelle Jumalaa”. – Seurakuntamme toiminnan ohjenuorana on yhtenä osana Kristuksen kirkkoa suuntautua kohti Jumalaa ja kohti toista ihmistä ”palvellen, julistaen, kasvattaen, jakaen, lohduttaen ja kuunnellen”.