Ylivieskan seurakunta käynnistää oppilaitostyötä

Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuuston  kokousuutinen 17.12.2012

Kirkkoherra Timo Määttä kertoi kirkkovaltuutetuille Ylivieskan seurakunnan strategiasta nousevana painopisteenä vuodelle 2013 olevan jumalanpalvelus- ja rukouselämän. Henkilöstön määrä pyritään pitämään nykyisellä tasolla, jos taloustilanne sen vain sallii. Uutena työmuotona on oppilaitostyö, joka on liitetty osa-aikaisen seurakuntapastorin työnkuvaan. Seurakunnan henkilöstö on mukana myös monikulttuurisuus –koulutuksessa.

Kirkkovaltuusto hyväksyi toiminta- ja taloussuunnitelman sekä niukasti ylijäämäisen budjetin ensi vuodelle. Menopuolella suurimpana tekijänä ovat palkat, jotka ovat 63 % toimintakuluista. Kirkollisverotulojen kasvuprosentiksi ensi vuonna on arvioitu 0,3 %. Yhteisöverotulot tulevat laskemaan. Toimintakate on 2.853 miljoonaa, joka on lähes sama kuin kuluvana vuonna. Vuosikate on 395.000 ja poistojen jälkeen tilikauden ylijäämäksi arvioidaan 6203 euroa. Lähtökohtana on käytetty tämän vuoden marraskuun loppuun mennessä toteutunutta verokertymää.

Investoinneissa on huomioitu määräraha Merijärven kirkon vesikaton maalaukseen. Lisäksi tulevana vuonna tulevat eteen seurakuntakoti Marian kuntotarkistuksen aiheuttamat kustannukset.

Talousarviossa uutena menona on ylimääräinen, lähes 40.000 euron maksu kirkon keskusrahastolle, jolla pyritään varmistamaan kirkon eläkekassan riittävyys.

Kirkkovaltuusto hyväksyi uuden toimituspalkkioiden suositussopimuksen 1.2.2013 alkaen.