Suomen Kanttorikuoro konsertoi Ylivieskan kirkossa

Suomen kanttorikuoro esiintyy tiistaina 15.1. klo 18 Ylivieskan kirkossa. Kuoroa johtaa vuoden kuoronjohtajaksi vuonna 2008 valittu musiikin maisteri Kari Turunen.

Kanttorien mieskuoro esiintyi ensimmäisen kerran v. 1892 nimellä ”Kanttorikööri”. Kuoro rekisteröityi v. 1910 Suomen kanttori – urkuri- kuoron nimellä, mutta sotien aikana toiminta hiljeni. Suomen Kanttorikuoro – Chorus Cantorum Finlandiae ry. perustettiin v. 1948. Perustamisvuodestaan asti mieskuorona toiminut CCF avasi rivinsä myös naiskanttoreille vuoden 2007 tammikuussa.

Kuoron jäsenet ovat Suomen evankelisluterilaisen kirkon viroissa olevia kirkkomuusikkoja ja kirkkomusiikin opiskelijoita. Kuoro kokoontuu 3-4 kertaa vuodessa harjoitus- ja konserttikiertueelle.

Toimintansa aikana kuoro on järjestänyt lähes 500 konserttia eri puolella Suomea. Tämän lisäksi  kuoro on tehnyt lukuisia konserttimatkoja mm. Pohjoismaihin, Saksaan, Unkariin, Kanadaan, Englantiin, Espanjaan ja Yhdysvaltoihin.

Kuoron ensimmäisenä johtajana toimi professori Ossi Elokas. Hänen jälkeensä kuoroa ovat johtaneet Matti Rauhala, Juha Kuparinen, Heikki Liimola, Timo Lehtovaara ja Timo Nuoranne. Tällä hetkellä kuoroa johtaa Kari Turunen.

Kuoro on tehnyt kuusi äänitettä, joista viimeisin on kokoelmalevy Heijastuksia vuodelta 2010. Kanttorikuoro on tehnyt äänitteitä myös yleisradiolle.

Ylivieskan konsertin 10/8 euron hintaisia ohjelmia saa kirkon ovilta.