Kyläluuta haastaa kyläreissulle naapuriin

Helmikuun kolmannesta lähtien kyläluudat lähtevät kiertämään ympäri Ylivieskaa. Eikä pelkästään luuta, vaan luudan tuoja. Luudassa roikkuu lappu, jossa lukee. ”Olen kyläluuta ja Ylivieskan seurakunnan omaisuutta. Tehtäväni on vierailla kylällä asuvien kodeissa. Lähde kyläilemään naapurisi luokse ja vie minut eteenpäin. Olisi kiva vierailla monessa kodissa kylälläsi. Samalla suoritan yhteisvastuukeräystä. Halutessasi voit osallistua keräykseen, laita raha lippaaseen. Kiitos Sinulle! Tänä vuonna yv- keräys tukee yksinäisiä vanhuksia. ”

Luudan tuoja on siis vapaaehtoinen yhteisvastuukerääjä, joka jättää luudan taloon ja haastaa talon väen viemään sen eteenpäin.

Leena Koskela ja Aino Logren-Isotalo pistävät kyläluudat kierrokselle Ojakylällä. Joka kylällä on omat ”luutalähetit”, jotka panevat luudat ja kyläläiset liikenteeseen.Leena Koskela, Aino Logren-Isotalo laittavat luudat liikkeelle Ojakylällä. Aino kertoo kyläluuta –tempauksen olevan mukavan erilainen ja antavan vaihtelua normaaliin keräykseen. Sillä myös parannetaan kylän yhteenkuuluvuuden tunnetta ja opitaan tuntemaan uusiakin asukkaita. Leenankin mielestä on mukava, kun tulee jotakin uutta: ”Kyläluuta –idea on hauska. Se antaa mahdollisuuden myös vanhusten luona vierailuun ja herättää henkiin vanhan kunnon kyläilyn.” Leena  kertoo löytäneensä jo  aikaisemmiltakin keräysvuosilta  uuden kyläpaikan.

Kyläluuta on vähän kuin viestikapula. Ideana on tehdä yhteisvastuukeräyksestä yhteinen asia, koko kylä osallistuu keräykseen kyläilyn muodossa. Aino ja Leena kertovat omana kokemuksenaan, että Yhteisvastuun keräämisestä jää hyvä mieli.
- Tulee autettua muitakin, keräykseen kohteina olevia. Ja oishan se hienoa, että samalla saataisiin kyläily –perinnekin elvytettyä. Se olisi hyvää vastalääkettä kiireelle, tuumivat Aino ja Leena ja toivovat, että ihmiset suhtautuisivat asiaan myönteisesti ja luutaa liikutettaisiin hyvillä mielin.