Kyläluudat liikkeelle kynttilänpäivänä

Ensi sunnuntaina 3.2. lähtevät Ylivieskassa kierrokselle kyläluudat. Kyläluutavastaavat saavat luudat seurakuntakoti Mariassa jumalanpalveluksen jälkeen pidettävissä keräyksen avajaisissa ja kyläily pääsee alkuun. Tämän Yhteisvastuu- tempauksen tavoite on nostaa kyläilyperinnettä ja toinen toisesta välittämistä. Luudan mukana kulkee keräyslipas ja vieraskirja. Lippaaseen voi panna rahalahjoituksen ja vieraskirjaan nimen, osoitteen ja päivämäärän sekä kirjoittaa terveiset. Näin tiedetään, missä luuta on jo käynyt.

Kyläluutia kulkee monella eri kylällä. Keskustassa ja joillakin kylillä suoritetaan Yhteisvastuukeräys perinteisellä listakeräyksellä. Postilaatikkoon voi myös kolahtaa pankkisiirtolappu, jolla voi maksaa haluamansa summan Yhteisvastuutilille.

Tarkoitus on, että luuta ja luudan viejät vierailisivat mahdollisemman monessa kodissa omalla kylällä. Kyläluuta on kuin viestikapula, saaja kuljettaa sitä eteenpäin seuraavaan taloon. Etukäteen voi jo miettiä valmiiksi, mihin luudan kanssa lähtee kyläilemään.  Kyläluudan avulla on helppo tehdä tuttavuutta. Tarkoitus olisi, että kyläluuta on koko ajan liikkeellä, eikä unohdu kenenkään nurkkaan.

Oman kylän kyläluutavastaavat voivat tarvittaessa tarjota kyydin kyläpaikkaan, jos joku ei liikuntaesteen takia pääse viemään luutaa eteenpäin.

Kyläluuta päättää kyläilyn ja keräämisen pe 26.4., jonka jälkeen luuta toimitetaan kyläluutavastaavalle. Hän hoitaa lippaan viemisen rahoineen seurakunnan taloustoimistoon 30.4. mennessä. Mikäli lipas tulee kesken keräämisen täyteen, siitäkin voi ilmoittaa kyläluutavastaavalle.

Muita tulevia yhteisvastuutempauksia Ylivieskassa on mm. lipaskeräys kaupoissa 23.2. ja kynttilähiihto 1.3.