Ylivieskan seurakunta luopuu iltapäiväkerhotoiminnasta

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkoneuvoston kokouksesta 18.2.2013:

Kirkkoneuvosto keskusteli vilkkaasti 38 vuotta jatkuneen iltapäiväkerhotoiminnan jatkamisesta. Nykyinen seurakunnan ja kaupungin välillä tehty sopimus iltapäiväkerhotoiminnasta on voimassa kevääseen 2013 saakka. Seurakunnan lapsityön sisäisten työvoimajärjestelyjen vuoksi kirkkoneuvosto päätti tässä vaiheessa luopua iltapäiväkerhotoiminnan järjestämisestä, koska toiminnan järjestäminen on kaupungin vastuulla.  Päätös ei ollut helppo ja neuvosto keskusteli asiasta pitkään. Asiasta on käyty neuvottelu kaupungin kanssa viime vuoden joulukuussa. Tällä järjestelyllä on mahdollista kohdentaa lisää voimavaroja seurakunnan perhe- ja päiväkerhotyöhön.

Jumalanpalvelusta kehitetään

Seurakunnan strategian  tämän vuoden painopisteenä on jumalanpalveluselämän kehittäminen. Kirkkoherra Timo Määttä esitteli nykytilannetta ja ruotsalaista Helgeandin seurakunnan jumalanpalveluksen mallia, jota on sovellettu mm. Haapajärvellä. Se perustuu erityisesti osallisuuden ajatukseen, seurakuntalaisista muodostettujen jumalanpalvelusryhmien aktiiviseen osallistumiseen jumalanpalveluksen toteuttamiseen. Kirkkoherra esitti mm. lasten huomioonottamista paremmin jumalanpalveluksissa, siirtymistä pääsääntöisesti joka sunnuntai tapahtuvaan ehtoollisenviettoon sekä joihinkin muutoksiin liturgian toimittamisessa. Määtän mukaan tarkoituksena olisi saada jumalanpalveluksesta seurakuntaelämän keskus ja jokaisen seurakunnan jäsenen hengellisen rakentumisen paikka. Kirkkoneuvosto suhtautui myönteisesti kirkkoherran esittämiin ajatuksiin jumalanpalveluselämän kehittämisestä ja uudistamisesta kuluvan vuoden aikana. Jumalanpalveluselämää koskevaa keskustelua ja suunnittelua päätettiin jatkaa.

Marian tulevaisuus rakennustoimikunnan mietittäväksi

Kirkkoneuvosto tutustui seurakuntakoti Marian kuntotutkimuksen tuloksiin ja antoi sen pohjalta rakennustoimikunnalle tehtäväksi jatkotoimenpiteiden suunnittelun.

Kiratek Oy:n tekemien tutkimusten pohjalta tulokset eivät estä tilojen käyttöä. Ongelmia löytyi lattia- ja seinäliittymien sekä yläpohjan epätiiveyskohdista ja alapohjan kutterilastujen sekä ulkoseinien mineraalivillojen kosteusrasitteesta. Tuloksissa havaittiin mikrobilähde, mutta pitoisuudet eivät olleet ilmanäytteen perusteella kovin suuret. Sisäilmanäytteissä löytyi poikkeavaa hajua kaikista tiloista.

Kirkkoneuvosto myönsi Marianne Joensuulle palkatonta virkavapautta Merijärven kappeliseurakunnan osa-aikaisesta (50 %) diakonian virasta ajalle 1.3.2013 – 28.2.2014.