Toimitalo Pietari sai reliefimäisen alttarilasityön

Kalat uivat joessa,
pellolla kasvaa vilja
ja taivaalla lentävät linnut
laulavat ylistystä sinulle, Luojani.

Valot taittuvat ristin vihreässä,
toivon hauraat sävyt
virittävät kiitoksen sinulle, Vapahtajani.

Ja ristin takana vanha puu
ojentaa tuulesta ja kylmästä kankeita oksiaan
kohti kevään lämmittävää valoa.

Niin kaunista kaikki
Jumalan silmissä,
niin elävää hänen rakkaudessa.
            (Jussi Leppälä)

Seurakuntalaisten lahjoitusvaroilla hankittu alttarilasityö on valmistunut ja esillä toimitalo Pietarin kokoushuone Bäckmannissa.  Työn on suunnitellut ja valmistanut lasitaiteilija Heikki Ulvi Kalajoelta. Työ koostuu vasemmalla ja oikealla sivulla olevista vesi-maa-ilma –osista sekä voimakkaasta risti-keskuksesta. Sivuosat on toteutettu lasisulatustekniikalla. Ristiosassa lasit on sulatettu yhteen ja tasattu alumiinikehykseen. Osaksi on käytetty myös tiffany-tekniikkaa. Reliefimäisyys tulee pinnasta kohoavien kala-, vilja- ja lintu –osien myötä ja erityisesti syvimmillään kymmensenttisen risti –osan olemuksessa.

Heikki Ulvi kertoo työn alkaneen kehittyä hänen nähtyään tilan ja ikkunasta näkyvän luontomaiseman, erityisesti vanhan koivun. Väliosien värit nousevat kirkkovuoden liturgisista väreistä, mutta ristin vihertävä väri tulee luonnosta. Sen vuodenaikojen ja valon mukaan elävä väri kertoo myös toivosta. Valo elää myös sen mukaan, tuleeko se ulkoa vai sisältä. Esimerkiksi ristin keskiosan metallilistan väri kirkastuu sisävalaistuksessa.  Työn isot lasittomat aukot antavat myös luonnolle tilaa. Ulvi halusi tehdä tilaustyöstä modernin toteutukseen, joka sopii hyvin uuteen moderniin tilaan.

Kiitos kaikille lahjoittajille, jotka mahdollistivat tämän ainutkertaisen ja arvokkaan työn hankkimisen! Alttarilasityö on nähtävissä toimitalo Pietarissa pääsiäisen jälkeen kirkkoherranviraston aukioloaikoina.