Sakari Löytyn Tasanko –levyn julkistamiskonsertti Ylivieskan kirkossa

Sakari Löytyn kolmannen levyn Tasanko? julkistamiskonsertti  on Ylivieskan kirkossa sunnuntaina 7.4. klo 15. Löytyn kanssa konsertissa esiintyy kitaristi Jarkka Rissanen.

Monet muistavat Sakari Löytyn rumpalina, lyömäsoittajana ja tuottajana gospel-, rock- ja blueslevyiltä sekä bändeistä 1970-1990 luvuilta (mm. Jaakko Löytty, Q.Stone, Pepe Ahlqvist, Timo Kiiskinen, Jukka Leppilampi). Sakarin muusikonura sai uudenlaisen käänteen hänen palattuaan synninmaahansa, Namibiaan lähetystyöntekijänä v 1998. Kaksitoista vuotta Namibian ev.lut. kirkon musiikkityön tukihenkilönä, tutustuminen paikalliseen rikkaaseen musiikkiperinteeseen, elämä vieraassa, toisaalta tutussa kulttuurissa ja matkustelu Suomen ja Afrikan välillä synnytti myös uusia lauluja, joissa Sakari pohdiskelee matkan tekoa ja monikulttuurista identiteettiään. Vuonna 2010 hän palasi perheineen Suomeen ja asuu Tampereella.

Ensimmäiset laulut tallentuivat CD-levyksi Nöyrä Nuoli vuonna 2003 (Profile Records) ja vuonna 2008 Sakari julkaisi toisen soololevynsä Välillä (Rainmaker Music).  Kolmas albumi, Tasanko?  julkaistaan huhtikuussa 2013. Konserttiohjelmistossa on kokoelma näiden levyjen lauluja, namibialaisia kansansävelmiä ndongan - kielellä ja suomeksi käännettyinä, sekä uudempaa tuotantoa.

Jarkka Rissanen on Suomen arvostetuimpia blues/gospel –kitaristeja. Hän on pitkällä urallaan tehnyt yhteistyötä mm Eero Raittisen, Pepe Ahlqvistin, Rauli Badding Sommerjoen,  Jaakko Löytyn ja monen muun kanssa. Jarkka on julkaissut omalla nimellään kolme levyä.

Sakarin ja Jarkan duoesiintymisestä välittyy afrikkalaisen musiikin kiireetön, leppoisa syke ja toisaalta suomalainen duurimielinen kaiho. Laulujen tekstit käsittelevät matkalla oloa, kulttuurien välistä kohtaamista, kaipuuta kotiin ja niistä välittyy ikävöivä usko. Uuden levyn lauluissa pohditaan myös Jumalan rakkauden jakamista hyvinvointia tasaamalla.