Alpo Vähäkankaan soittimet Suvannon kappelilla nähtävänä ja kuultavana

Alpo Vähäkangas on harrastanut puolenkymmentä vuotta perinteisten jousisoitinten rakentamista ja tutkimista verstaassaan Ylivieskan Vähäkankaalla. Ennen kaikkea viulut ovat kiinnostaneet ja antaneet haasteen, joka näkyy rakennettuina soittimina mutta myös innostaa enemmänkin tutustumaan jousisoitinmusiikin saloihin. Viuluja on verstaassa syntynyt kymmenkunta eri kokoista sekä lisäksi kaksi alttoviulua, sello sekä kontrabasso.

Rakentamisen ajatuksista Alpo kertoo Kirkkomusiikki –lehdessä, että hän rakentaa ne rukouksessa antaen lahjansa Jumalan käyttöön.

Sunnuntaina 14.4. Suvannon kappelilla saadaan kuulla näitä ”Jumalan kunniaksi” soivia soittimia enemmälti klo 17.00 alkavassa konsertissa.

Esitettävän musiikin soittajat ovat pitkälle valinneet, ja toteuttavat sen, erilaisin sovituksin sekä kokoonpanoin soitinrakentajan toivomusten mukaisesti. Pohjana ovat tutut hengelliset laulut ja virret ”höystettynä” muutamilla perinteisen klassisen musiikin kauneimmilla teoksilla jousisoittimille.

Esillä on koko jousisoitinperhe eli viulu, alttoviulu, sello ja kontrabassso sekä näiden lisäksi Alpon rakentamat jouset soittimille.

Solisteina esiintyvät, Anna Kuusniemi alttoviulu, Tapio Hirvi sello, Tuomo Hirvi viulu sekä Eeva Korhonen piano. Lisäksi kuullaan Vähäkankaan musiikaalisen perheen musiikin ammatiksi valinneen tyttären, kanttori Sari Vähäkankaan laulua.

Alpo ja Raija Vähäkangas itse kuuluvat Ylivieskan kirkkokuoron ahkeraan laulajistoon. Soitinrakennus on vienyt laulajan mukanaan, ja innostanut aikanaan tuohitorven ja kanteeleen rakentaaneen Alpon tutkimaan puun ja sen soinnin syvintä yhä uudelleen. Alpon taiteellinen sielu on saanut tavan toteuttaa itseään akvarelliharrastuksen ja puusta rakentelun rinnalle.

–Haasteisiin on kiva tarttua ja siitä riittää kiitollista tekemistä eläkeläisen arkeen. Käden taito on Jumalan lahja, väkisin yrittämällä sitä ei saa, tuumaa Alpo Vähäkangas.

Siinä on lausuttuna konsertin sisin. Lahjaksi olemme saaneet – siis lahjana sen myös jaamme.

Konsertissa kerätään kolehti, jonka tuotto menee seurakunnan musiikkityölle.