Vietä ”Toisenlainen Wappu” Ylivieskassa

Vappuyllätyksenä Terapia jysäyttää 25-vuotiaan taipaleensa kunniaksi ennennäkemättömän juhlaesiintymisen. Esiintyminen on osa Toisenlainen Wappu -tapahtumaa. Vappuaaton ohjelma Ylivieskan liikuntakeskuksessa lähtee liikkeelle stand up –komiikalla ja gospelkonserttien jälkeen ohjelma päättyy puolenyön aikaan kirkossa vietettävään Afrikkalaiseen gospelmessuun.

Vuodesta 2006 lähtien Ylivieskan seurakunnassa on tietoisesti lisätty musiikkitoimintaa nuorisotyössä. Erilaiset konsertit, konserttimatkat ja nuorten bänditoiminnan tukeminen ovat osaltaan vaikuttaneet siihen, että Ylivieskassa on ainutlaatuinen tilanne, jopa kaksi nuorten omaa gospelbändiä: Sancta Venia ja Yhdeksäs Tunti. Nuoria gospelmuusikkoja yhdistää isosena toimiminen. Tapahtumassa ylivieskalaiset nuoret gospelmuusikot nousevat yhdessä lavalle HB:n, Sarasteen, Sumusateen ja Teran kanssa. Nostalgiaa vappuaattoon tuo Afrikkalainen gospelmessu, jota vuosikymmenten tauon jälkeen vietetään Ylivieskan kirkossa, myös jumalanpalveluksen afrikkalaisrytmisestä musiikista vastaa nuoret.

Viime vuosien aikana seurakunnan nuorisotyönohjaajat Kati Marjakangas ja Juha Niemelä keskustelivat usein kuinka hienoa olisi, kun Ylivieskassakin järjestettäisiin gospeltapahtuma. Yhteinen haave eli vuosien ajan ja on nyt toteutumassa, kun nuorisotyölle omistautuneet Kati ja Juha yhdessä työkavereiden ja nuorten kanssa järjestävät Toisenlainen Wappu –tapahtuman Ylivieskaan 30.4. Isot gospeltapahtumat ovat hyvin harvinaisia Keski‐ja Pohjois‐Suomessa, joten Ylivieskaan odotetaan gospelkansaa laajalta alueelta.