Merijärvi: Esittely

Lähiajan toiminta

Esittely

Vuoden 2006 alusta Ylivieskan seurakuntaan yhdistynyt Merijärvi jatkaa omana kappeliseurakuntana lähes sadan vuoden itsenäisenä toimimisen jälkeen. Merijärvellä on neljä valtuutettua Ylivieskan 27-jäsenisessä kirkkovaltuustossa ja yksi edustaja yhdeksänjäsenisessä kirkkoneuvostossa. Kaikissa johtokunnissa on myös yksi jäsen edustamassa Merijärveä. Lisäksi Merijärvelle on valittu oman kappalaisen johtama kuusijäseninen kappelineuvosto, joka hoitaa kappeliseurakunnan asioita.

Työntekijätilanne

Merijärven kappeliseurakunnassa työskentelevät kappalainen Janne Isomaa, seurakuntamestari Antti Sakko ja diakoniatyöntekijä Marianne Joensuu. Ylivieskan seurakunnan lapsi-, nuoriso- ja lähetystyön työntekijät huolehtivat myös työalojensa toiminnasta Merijärvellä.

Kappeliseurakunnan kirkko

Merijärven kirkko on rakennettu 1781. Kirkon ensimmäisen alttaritaulun on maalannut Thomas Kiempe 1700-luvun lopulla. Merijärven vanha alttaritaulu on yhä nähtävänä kirkon eteläristillä. Nykyinen alttaritaulu on vuodelta 1877 ja sen on maalannut Jeremias Alin. Kirkko on maalattu ja kunnostettu ulkoa ja sisältä sisäseiniä lukuun ottamatta 2004. Myös 1799 rakennettu tapuli maalattiin samana vuonna ja helmaosa tervattiin. Pieni kello on vuodelta 1781 ja isompi kello, seurakunnan itsenäistymisen yhteydessä hankittu, vuodelta 1909. Kellojen soitto sähköistettiin viime remontin yhteydessä.
Virtuaalikierros Merijärven kirkkoon

Muut kiinteistöt ja hautausmaat

Seurakuntatalo on rakennettu 1973 ja sitä laajennettiin ja remontoitiin 1999. Lisäksi Merijärvellä on 1961 rakennettu pappila, 1976 valmistunut rivitalo ja 1984 tehty huoltorakennus/saattotila. Kirkonkylän hautausmaa on kirkon ympäristössä ja Pyhänkosken hautausmaa Pyhäjoen rannassa seitsemän kilometriä Pyhäjoen suuntaan.

Toimintaa itsensä kokoisesti

Seurakunnan säännöllinen toiminta sisältää jumalanpalveluksen kirkossa sunnuntaisin sekä muut kirkolliset toimitukset: kasteet, avioliittoon vihkimiset ja hautaan siunaamiset. Hartauksia pidetään kerran kuussa Merijärven Palvelutalolla ja vanhainkoti Salmenrannassa, sekä joskus lähialueen sairaaloissa ja hoitolaitoksissa. Toimintaan kuuluvat myös rippikoulu, syntymäpäiväkäynnit, nuorten tilaisuudet ja koululaishartaudet.