Ristiäiset

Hautajaiset

Häät

Työalat

Kasteessa Jumala liittää ihmisen Jeesuksen Kristuksen yhteyteen ja hänen kirkkonsa jäseneksi, jolloin kastettava saa pelastuksen lahjan ja Pyhän Hengen. Kastetoimitusta nimitetään myös ristiäisjuhlaksi, sillä kasteen yhteydessä lapsen ylle piirretään ristinmerkki. Ristinmerkki kertoo, että lapsi on liitetty kristittyjen joukkoon.

Kaste perustuu ylösnousseen Kristuksen kirkolleen antamaan tehtävään, joka on kiteytetty kastekäskyssä:

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." (Matt. 28:19-20)

Kun ristiäiset ovat suunnitelmissa, ota yhteyttä Ylivieskan kirkkoherranvirastoon

Suositus on, että lapsi kastetaan kahden kuukauden kuluessa syntymästä. Luterilaisessa kirkossa kastetaan kaikenikäisiä lapsista aikuisiin. Henkilö voidaan kastaa vain kerran. Suurin osa kastetuista on vauvoja.

Kastetilaisuus voidaan järjestää seurakunnan tiloissa tai kotona, tai muualla sen mukaan, miten pappi ja vanhemmat siitä sopivat. Kastetta varten tarvitaan kastepöytä, joka toimii alttarina. Se peitetään valkealla liinalla ja pöydälle asetetaan kastemalja, Raamattu, palava kynttilä, kukkia ja pieni valkea liina, jolla pappi kuivaa lapsen pään. Kastemaljaksi käy tavallinen lasikulho.

Muistilista kasteen järjestelyjä varten:

• Yhteydenotto kotiseurakunnan kirkkoherranvirastoon, kasteen ajasta, paikasta ja kastepapista sopiminen
  • Lapsen nimen valinta
  • Kummien valinta, kummien kirkkoon kuulumisen varmistaminen
  • Toimituskeskustelu papin kanssa:
    kastetilaisuuden virsien valinta,
    kummien tehtävistä sopiminen (Raamatun ja rukousten lukeminen jne.),
    rekisteröinti-ilmoituksen täyttäminen,
    lapsen nimen laillisuuden varmistus,
    toimituskaavan läpikäynti,
    muut perheen elämää tai kristillistä kasvatusta koskevat kysymykset
  • Lapsen kastepuvun hankinta