LOGO Isotekstinen versio | Normaali versio

Oma paikkani kirkonpenkissä – vai muissa tehtävissä?

Vanhaan – ja hyvään – kirkonkäyntiperinteeseen on kuulunut ikioma paikka kirkonpenkissä. Sama perinne elää vieläkin. Oma paikka kirkossa tuntuu tutulta ja turvalliselta. Sillä paikalla istuessaan seurakuntalainen on monella tavalla tärkeällä paikalla – paitsi kuulijana – myös veisaajana, rukoilijana, ehtoollisyhteyteen osallistujana, Jumalan nimen ylistäjänä.

Vähitellen seurakuntalaisia on totuttu näkemään muissakin tehtävissä, kuten tekstinlukijoina, kolehdinkantajina, ehtoollisavustajina, laulajina, soittajina. Jumalanpalvelus on muodostunut tässäkin mielessä yhä enemmän yhteiseksi jumalanpalvelukseksi. Omassa seurakunnassamme Suvantomessut ja eri kyläkuntien asukkaiden voimin toteutetut jumalanpalvelukset ovat viime vuosina edelleen antaneet mahdollisuuksia seurakuntalaisten laajemmalle osallistumiselle. Moni on kokenut tämän hyvänä ja rikastuttavana asiana.

Nyt olemme astumassa yhden askeleen pidemmälle. Seuraavina viikkoina olemme kokoamassa seurakunnassa jumalanpalvelusryhmiä, joihin kutsutaan mukaan ”ihan tavallisia” seurakuntalaisia. Tarkoituksena on, että ensimmäisestä adventista alkaen jokaisessa messussa olisi mukana omalla vastuuvuorollaan yhden jumalanpalvelusryhmän jäsenet, erilaisissa tehtävissä – rakentamassa jumalanpalvelusta yhdessä meidän seurakunnan työntekijöiden kanssa.

Sinua kutsutaan messuun – niin kirkonpenkkiin kuin myös moniin erilaisiin tehtäviin – rakentamaan yhteyttä. Jos saat kutsun jumalanpalvelusryhmän jäseneksi, lähde rohkeasti liikkeelle. Sinua tarvitaan! Voit myös itse ilmoittautua mukaan – vaikka yhdessä ystäväsi kanssa – esimerkiksi suoraan allekirjoittaneelle tai tämän kotisivun ”Vapaaehtoistehtäviä tarjolla” -sivun kautta. Olet lämpimästi tervetullut mukaan!

Timo Määttä