LOGO Isotekstinen versio | Normaali versio

Tuhkan alta löytyi kirkkoakin vanhempi aarre

Ylivieskan seurakunnan tiedote 21.4.2016:

Kuva: Juhani TurpeinenPohjois-Pohjanmaan museon tutkijat löysivät keskiviikkoiltana Ylivieskan palaneen kirkon raunioista kirkossa olleen vanhimman messukasukan. Sen on lahjoittanut kappalainen Anders Sundelinin aikana vuonna 1683 Ylivieskan ensimmäiseen kirkkoon tuomari Erik Tawaststjerna.

Samettista kasukkaa säilytettiin sitä varten rakennetussa vitriinissä kirkon sakastissa. Tulipalossa puinen vaateripustin oli palanut ja kasukka pudonnut osittain palaneen vitriinin pohjalle, joka oli suojannut kasukkaa lopulliselta tuhoutumiselta. Kulta- ja hopealangoilla kirjottu risti ja vuosiluku ovat säilyneet hämmästyttävän hyvin kasukan etupuolella.

Kasukka lähti torstaina kiireisenä homehtumisriskin takia pakastettavaksi ja sen jälkeen konservoitavaksi Jyväskylässä toimivaan konservointikeskukseen. Se on tarkoitus asettaa seurakunnassa esille konservoinnin jälkeen. Kolmannen kirkon rakentamiseen valmistuvalle seurakunnalle messukasukan löytyminen merkitsee rohkaisevaa toivon viestiä ensimmäisen kirkon ajoilta.

Kuva: Juhani Turpeinen