LOGO Isotekstinen versio | Normaali versio

Seurakuntalaisten ajatuksia uudesta kirkosta

Ajatuksia uudesta kirkosta on koostettu 18.5. järjestetyn iltatilaisuuden sekä kotisivupalautteen ja sähköpostien pohjalta tulleiden parinsadan ehdotuksen pohjalta. Lisäksi seurakunnalle on luovutettu 589 allekirjoittajan adressi samalle paikalle samoilla piirustuksilla rakennettavan puukirkon puolesta.

Kirkontorni ja risti vanhalle paikalle
Suurin yksimielisyys vallitsee kirkontornista. Kirkon paikaksi halutaan vanhan kirkon paikkaa tai viereistä kirkkopuistoa. Jos vanhan kirkon paikalle ei voida rakentaa, toivotaan useassa ehdotuksessa kirkon kivijalan jättämistä näkyville muistomerkiksi. Rakennustyyliksi halutaan perinteistä, mutta ei välttämättä kopiota vanhasta. Rakennusmateriaaliksi halutaan eniten puuta, mutta myös tiilellä on vahva kannatus. Rakennuksen muodoksi on suurin kannatus ristikirkolla, kakkosena on suorakaide. Pelkällä kirkolla ja monitoimitilakirkolla on molemmilla kannattajansa.  Kirkkoon pitäisi mahtua yli 500 istumapaikkaa.

Nuorten ajatusten aika
Kirkkoneuvostolle esiteltiin maanantai-iltana yhteenveto. Ehdotusten mukana tuli esitys lasten, rippikoululaisten ja nuorten osallistumisesta suunnitteluun; ollaanhan kirkkoa rakentamassa myös tuleville sukupolville. Kirkkoneuvosto päätti pyytää vielä erikseen nuorten ajatuksia tulevasta kirkosta. Keskustelu jatkuu vielä kesän yli. Päätöksiä aletaan tehdä aikaisintaan loppukesästä.