LOGO Isotekstinen versio | Normaali versio

Ylivieskan kirkonkello soi pörssin avauskellonsoitossa Slushissa 1.12.2016

Ylivieskan kirkkopalossa vaurioitunut kello kutsuu särkyneenäkin turvapaikkaan

Helsingin pörssi eli Nasdaq Helsinki juhlisti kasvuyritystapahtuma Slushin torstaiaamua 1.12.2016 markkinoiden avauskellonsoitolla klo 9.50 alkaen. Kellonsoitto oli ainutlaatuinen, sillä siinä käytettiin toista Ylivieskan kirkon huhtikuisessa tulipalossa vaurioituneista kelloista. Kello oli nähtävillä Slushissa torstaina 1.12.2016.

Kelloa soittamassa olivat Nasdaq Helsingin toimitusjohtaja Henrik Husman ja Slushin vapaaehtoisista koottu nuorten ryhmä.

Kuva: Nasdaq HelsinkiKirkonkellot ovat viestintävälineistä vanhimpia. Ylivieskan kirkkopalossa maaliskuussa 2016 tuhoutuneet kellot kohosivat vastavalmistuneeseen tapuliin vuonna 1901. Ne ehtivät kutsua seurakuntalaisia jumalanpalveluksiin sekä välittää sanoma- ja ehtookellojen viestiä lähes 115 vuoden ajan. Huhtikuussa 2016 kellot kaivettiin syvältä paloraunion tuhkasta. Niiden vahva rakenne oli säilynyt kokonaisena, mutta teräksen halkeamat kertoivat tulen, veden ja maahan putoamisen aiheuttamasta särkymisestä.

Yli 1000 kiloa painavan isomman kellon särkynyt sointi muistuttaa edelleen siihen kaiverretun Psalmin 95 ajatuksesta: ”Nyt iloiten laulakaa Herralle, kohottakaa hänelle riemuhuuto, hän on meidän turvakalliomme. Tulkaa hänen kasvojensa eteen ja kiittäkää, virittäkää hänelle riemuvirsi.”

Näin kello soi.

(Kuva: Nasdaq Helsinki)