LOGO Isotekstinen versio | Normaali versio

Kirkon rakentaminen määrittää Ylivieskan seurakunnan tulevia vuosia

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksesta 28.11.2016

Kirkkovaltuusto hyväksyi Ylivieskan seurakunnan ensi vuoden toimintasuunnitelman ja talousarvion. Toimintapuolella henkilöstöresurssit pysyvät nykyisellään. Merijärvellä on menossa kappalaisen haku ja vaali on tulossa kevään aikana. Perheasiain neuvottelukeskuksessa aloittaa uusi perheneuvoja, Sirpa Järvelä, vuoden alusta. Osa-aikaisen seurakuntapastorin osalta virka on täytetty kokoaikaisesti koko ensi vuoden ajan. Reformaation juhlavuosi näkyy kaikessa seurakunnan toiminnassa. Pääjuhlapäivä on helatorstaina. Kevään aikana aloitetaan uuden toimintastrategian laatiminen luottamushenkilökyselyn pohjalta. Strategiavuosien yksi yhteinen teema on uuden kirkon rakentaminen. Ympäristöstrategia antaa puitteet toiminnan suunnittelulle kestävän kehityksen pohjalta.

Niukasti ylijäämäinen talousarvio

Talousarvio on tehty edelleen 1,75 veroprosentin pohjalta. Verotulojen arvioidaan pysyvän ennallaan. Menopuolella on pyritty kulujen nollakasvuun. Palkkoja ei koroteta ja lomarahoja leikataan valtakunnallisten työmarkkinaneuvottelutulosten mukaisesti 30 %. Tämän vuoden lopussa jäljellä olevia kolmen miljoonan lainoja lyhennetään ensi vuonna vajaalla 300.000 eurolla. Vajaan 150.000 euron investoinneista puolet on varattu uuden kirkon suunnitteluun. 340.000 euron vuosikatteesta tehtävien poistojen jälkeen budjetin loppusumma on 10.000 euroa ylijäämäinen.

Rakennusrahastolle sääntö

Kirkkovaltuusto vahvisti kirkkoneuvoston perustamalle rakennusrahastolle säännön. Rahaston tarkoituksena on kerätä rahoitusta Ylivieskan uuden kirkon rakentamiseksi. Rahastoa hallinnoi kirkkoneuvosto. Seurakunnalle tulevat lahjoitusvarat siirretään perustettuun rahastoon. Lahjoitusvaroja seurakunnalle on tullut tähän mennessä 144.000 euroa.

Yleinen arkkitehtikilpailu keskustelutti

Kirkkoherra antoi valtuustolle kirkon rakentamiseen liittyvän katsauksen. Vakuutusneuvottelut ovat vielä kesken. Kirkkokierroksella tutustuttiin kivi- ja puurakentamiseen. Kohteina olivat Pyhän Andreaan kirkko Oulussa ja Kuokkalan kirkko Jyväskylässä sekä Pyhäjoen kirkko. SAFA:n kanssa on pidetty neuvottelu arkkitehtikilpailun järjestämisestä, jonka pohjalta kirkkoneuvosto teki 21.11. päätöksen yleisen arkkitehtikilpailun järjestämisestä. Yleiseen kilpailuun voi tehdä kuka tahansa suunnitelmaehdotuksia. Seurakunta lunastaa viisi parasta suunnitelmaa. Suunnitelmat ovat nähtävänä seurakuntalaisille ja niistä voidaan järjestää yleisöäänestys. Kilpailuaika on 14.2. – 15.5.2017. Kilpailu pyritään ratkaisemaan syyskauden 2017 aikana. Kilpailuasiantuntijana toimii Mari Koskinen SAFA:sta. Palkintolautakuntaan on tulossa kaksi tuomaria SAFA:lta sekä kaksi edustajaa seurakunnalta ja kaupungilta. Kirkkoneuvosto nimeää palkintolautakunnan lisäksi rakennus- ja urkutoimikunnan (musiikki). Tällä hetkellä ollaan määrittelemässä kilpailuohjelmaa.

Kirkkovaltuutetut keskustelivat perusteellisesti arkkitehtikilpailusta. Avointa tiedottamista pidettiin erityisen tärkeänä ja yleistä seurakuntalaisten kuulemista toivottiin kilpailuehdotusten esittelyn jälkeen ennen palkintolautakunnan päätöksien tekemistä. Antero Saulio toi esille näkökulmia kutsukilpailun puolesta yleisen arkkitehtikilpailun vaihtoehtona. Tulevan kirkon suunnittelun ohjenuoriksi esitettiin kaksi ajatusta: kirkon on oltava sellainen, että sinne tuleva murheellinen tuntee saavansa lohdutuksen, sekä sellainen, että konfirmoitava lapsi haluaa tulla sen edessä kuvatuksi.