LOGO Isotekstinen versio | Normaali versio

Virtuaalikirkko nähtävänä hiljaisella viikolla

Ylivieskan kirkon virtuaalimallinnos on nähtävänä Prisman kauppakeskuksen käytävätilassa  hiljaisella viikolla maanantaista torstaihin klo 12-18. Halukkaat pääsevät yksi kerrallaan virtuaalilasien avulla kirkkokäynnille.

Centria tutkimus ja kehitys toteutti kesällä 2011 laserkeilaus -mittausprojektin Ylivieskan kirkon sisä- ja ulkopuolelta. Syntynyt 20 miljoonan mittapisteen pilvi tallensi kirkon muutaman sentin tarkkuudella jälkipolville. Silloin ei osattu arvata, kuinka tärkeäksi projekti oli osoittautuva. Varsin pian kirkkopalon jälkeen aloitettiinkin valmistelut kirkon ennallistamiseksi virtuaalisena tietokonemallina.

Käytännössä jokainen yksityiskohta on nyt rakennettu tietokoneella alusta lähtien käsin, ja laserkeilattu pistepilvi on tarjonnut mittatarkan sapluunan työlle. Malli siirrettiin sitten Unity3D-pelimoottoriin, jossa tehtiin kaikki väritys, teksturointi, valaistuksen simulointi ja äänimaailma. Centrian tutkimusinsinöörit Ari Lehtiniemi ja Anttoni Porri ovat antaneet tähän työhön merkittävän työpanoksen.

Koska Centrialle oli hankittu HTC Vive –virtuaalilasit, niiden käyttöä kokeiltiin myös kirkkomalliin. Kokonaisuus vaikutti sen verran onnistuneelta, että virtuaalinen kirkko päätettiin tarjota kaiken kansan koettavaksi hiljaisella viikolla kauppakeskus Prismassa, Ylivieskassa. Jatkossa virtuaalimalli voidaan tarjota myös 360 asteen kuvana internetin kautta saataville.

Kuva virtuaalikirkon sisältä: Ari Lehtiniemi