LOGO Isotekstinen versio | Normaali versio

Askel askeleelta pääsiäiseen

Pääsiäisen kohokohta Ylivieskassa on kirkon raunioilla lauantaina 15.4. klo 23 pidettävä Pääsiäisyön messu. Jo vuosi sitten kokoonnuimme savuaville raunioille. Nyt meitä kutsutaan samalle paikalle nousseeseen muistokirkkoon.

Pääsiäinen on kristillisessä mielessä suurempi juhla kuin joulu. Jouluna Jeesus syntyy, pitkänäperjantaina hän kuolee ja pääsiäisenä nousee kuolleista. Hiljaisen viikon matka vie Jumalan mysteerin äärelle. Sillä matkalla kohtaamme kaikki inhimillisyyden piirteet ja tunteet, mutta ennen kaikkea Jumalan olemuksen ytimen, armollisen rakkauden.

Aamuhartaudet ja iltakirkot kutsuvat
Palmusunnuntaista alkava hiljainen viikko kutsuu aluksi viimeiselle matkalle Jerusalemiin. Palmusunnuntain Hoosiannasta puuttuu adventin riemullisuus. Suvannon kappelissa ja Merijärven kirkossa hiljennytään iltaisin iltakirkkoihin klo 19. Seurakuntakoti Mariassa kokoonnutaan myös aamuisin aamuhartauksiin klo 7.30. Tiistain iltakirkossa on jo perinteeksi muodostunut kerhonohjaajien ja isosten tehtävään siunaaminen. Keskiviikon iltakirkoissa saavat sävelet pääosan. Merijärvellä ja Suvannon kappelissa veisataan kärsimysajan virsiä ja kuullaan myös pääsiäisajan säveliä. Kiirastorstain iltakirkoissa kokoonnutaan yhdessä Jeesuksen opetuslapsien kanssa viimeiselle ehtoolliselle. Suvannon kappelin kiirastorstai-illassa on mukana myös Chorus Vallis –kuoro Soili Aution johdolla.

Pimeydestä pääsiäisen valoon
Pitkäperjantain, surun ja murheen päivän, jumalanpalvelukset ovat poikkeuksellisesti Suvannon kappelissa klo 15 ja Merijärven kirkossa klo 10.

Pääsiäisyön messussa kirkon raunioiden paljon puhuvan ristin ääressä saamme kokoontua yhteen pääsiäisen riemullisen toivon lähteelle. Suvannon kappelissa ja Merijärven kirkossa ovat jumalanpalvelukset myös molempina pääsiäispäivinä klo 10.