LOGO Isotekstinen versio | Normaali versio

Kirkkopalo aloitti uuden ajanjakson Ylivieskan seurakunnassa

Uutinen Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksesta 29.5.2017:

Ylivieskan seurakunnan kirkkovaltuusto hyväksyi viime vuoden toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen. Toimintakertomuksen osalta kirkkopalo käynnisti monenlaisia uusia haasteita: raunioiden raivauksen, Kirkkotalakoiden käynnistämisen ja uuden kirkon suunnittelun aloittamisen. Seurakunta kävi yhdessä läpi surua, mutta suuntasi silti katseensa tulevaan. Yhteisöllisyys kasvoi yli seurakuntarajojen.

Jumalanpalveluksiin osallistutaan enemmän nettikirkossa

Jumalanpalvelukset siirtyivät Suvannon kappelille, mutta myös raunioille rakennettu muistokirkko on toiminut monien tilaisuuksien pitopaikkana. Jumalanpalveluksissa kävijöiden määrä väheni vuoden aikana yli 3000 hengellä. Syynä ovat ainakin konfirmaatiojumalanpalvelusten siirtäminen omiksi erillisiksi tilaisuuksiksi kirkkotilan pienuuden vuoksi sekä Suvannon kappelin etäisyys keskustan vanhemman väen asuinalueelta. Toisaalta jumalanpalvelusten kuunteleminen nettiradion kautta on lisääntynyt merkittävästi kirkkopalon jälkeen.

Kirkon alaskirjaus pienensi tulosta

Tilinpäätöksen osalta tuloslaskelma osoittaa 13 484,84 euron ylijäämää. Vuosikate oli lähes 486.000, mutta kirkon palon aiheuttaman kirkon tasearvon lähes 300.000 euron alaskirjaus lisäsi poistojen määrää. Verotulot toteutuivat yhdessä valtion budjettipohjaisen avustuksen kanssa (entinen yhteisövero) 99,3 % arvioidusta ja olivat 3,69 miljoonaa. Valtuusto käsitteli tilintarkastuskertomuksen ja myönsi vastuuvapauden tilivelvollisille tilivuodelta 2016.

Kirkkovaltuusto hyväksyi myös seurakunnan taloussäännön kirkkohallituksen uuden seurakuntatalouden taloussääntömallin mukaiseksi. Uusi taloussääntö tulee voimaan heinäkuun alussa ja kumoaa edellisen taloussäännön.

Henkilöstössä vaihdoksia

Kirkkovaltuustolle tiedotettiin Janne Isomaan aloittavan Merijärven kappalaisena 1.6. ja Merijärven kanttori Markku Sakon siirtyvän 24.7. lomille ja sitä kautta eläkkeelle. Oulun hiippakunnan tuomiokapituli on antanut Niko Salmiselle määräyksen seurakuntapastorin viransijaiseksi ajalle 1.9.2017-31.12.2018.

Väliaikatietoa kirkkohankkeesta

Kirkon arkkitehtuurikilpailuun on tullut 213 suunnitelmaehdotusta, jotka julkaistaan numeroituina yleisönäyttelyssä ja seurakunnan verkkosivuilla palkintolautakunnan 31.5.2017 kokouksessa määräämänä ajankohtana. Palkintolautakunta tekee valinnan kolmesta parhaasta ja kahdesta lunastettavasta ehdotuksesta syyskesällä. Lopullisen päätöksen valinnasta tekee kirkkovaltuusto.

Kirkkotalakoiden puheenjohtaja Leo Mehtälä kertoi, että talakoot ovat tuottaneet tähän mennessä seurakunnan ja Kotiseutuyhdistyksen tileille 309.575 euroa.