LOGO Isotekstinen versio | Normaali versio

Palauteraportti Ylivieskan arkkitehtuurikilpailun yleisönäyttelystä kesällä 2017

Ylivieskan seurakunnan uuden kirkon arkkitehtuurikilpailun palkintolautakunta on julkaissut viime kesän yleisönäyttelyn palauteraportin kilpailun tulosten julkistamisen jälkeen. Näin yleisönäyttelyn palauteraportti on myös kirkkovaltuutettujen tiedossa ennen lopullisen kirkkosuunnitelman valitsemista.

Kesä-heinäkuussa auki olleeseen näyttelyyn kävi tutustumassa 1735 vieraskirjaan nimensä kirjoittanutta kävijää. Näyttelyvieraat antoivat palautetta yhteensä 916 lomakkeella. Palautelomakkeista 903:ssa oli kunkin palautteen antajan määrittelemä esillä olleiden töiden paremmuusjärjestys. Kilpailun saapuneista ehdotuksista 32 työlle ei tullut näyttelyvieraiden kannatusta.

Eniten palautetta saaneet kilpailutyöt, jotka oli sijoitettu sijoille 1-5: Päivitetty kirkko 309, Taivaan valo 145, Hilasterion 128, Kaikille tilaa riittää 128, Minä olen täällä 125, Ristit 100, Kolme ristiä 94, Elävä vesi 83, Linteum 80, Meidän kaikkien kirkko 74, Pyhän kolminaisuuden kirkko 68, Tähti 58, Valkovuokko 54 ja Elämän puu 53. Eniten ykkössijoja saivat Päivitetty kirkko 24,5 %, Hilasterion 6 ja Taivaan valo 5 %. Palkintolautakunnan ensikarsinnassa jatkoarviointiin otetuista töistä sijoittuivat vain Ristit, Tähti ja Kooda. Kilpailun voittanut Trinitas sai vain 0,2 % yleisöäänestyksen palautteista.

Useassa annetussa kommentissa kaivataan kirkon näköistä kirkkoa. Myös maisemaan sopivuutta edellytetään. Pyhyyden tuntoa, ympäristön huomioon ottamista ja rakennusta, jota ihastellaan vuosisadankin päästä, kaivataan myös. Rohkeutta mennä ajassa eteenpäin jumiutumatta vanhaan perätään ehdotusten palautteissa entisen kaipuun vastapainona.

Palkintolautakunnan arvioinnit kilpailutöistä löytyvät osoitteessa http://www.ylivieskanseurakunta.fi/files/Arvostelupoytakirja_julkinen_vs_0711.pdf.